Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Gelis
Skulle sälja min 960 -93:a med förbehållet att handbromsen måste fixas till nästa besiktning. Pga strulig köpare så är bilen fortfarande kvar i min ägo. Och vi närmar ju oss jul och då är det ingen mening att försöka sälja bil. Detta gör också att nästa besiktning närmar sig.
Så tänkte att får väl ta mig i kragen att fixa skiten då, fast det grämer mig att lägga ut pengar på vagnen när den ändå ska säljas.

Nå till ämnet, faan det går ju inte att få bort dom korta wirarna utan att riva ner halva bakaxeln. vilken skit konstruktion.
Krängningshämmarstaget måste bort, men där inträffar moment 22, fästena får k-hämmaren är också fäste för wiren.
Vilket innebär att wiren måste bort för att komma åt övre fästbulten till fästet och wiren får man inte bort utan att ta ner k-hämmaren. Prylarna sitter ju inte heller löst precis, hoprostat som det är :twisted:
Högersidan fick jag bort genom att klippa av wiren, men vänstersidan blir lite knepigare. Sedan ska ju dom nya wirarna monteras och då måste K-hämmaren vara borta, finns inte planer i helvete att få dit det med k-hämmaren på plats

Någon kanske gjort detta och kan komma med lite tips. ?:-/
av Mr T
Jag bytte vajrar på en 760 för länge sen. Den hade också multilink men jag är osäker på om det är något som skiljer mellan 760 och 960.

Det jag vet att jag fick göra var att sänka ner tanken en aning för att få loss den långa vajern, jag bytte alla tre.

Minns att det var bökigt att få loss/dit grejjerna, även där alla tre vajrarna möts, men inte att jag behövde skruva bort något.

MVH

//Mr T
av Gelis
Som tur är behövs inte den långa wiren bytas, för då är det som du säger att tanken måste ner lite.
Men det är just vid T-stycket där dom tre wirarana möts som det är omöjligt att komma åt.
Går inte att få in lillfingret mellan bakaxelramen och framändan på reservhjulsbaljan (koffertgolvet) pga att K-hämmaren sitter där. Och där bakom sitter T-stycket.
Användarvisningsbild
av SvenB
Är det inte ibland bättre att lämna in bilen på verkstad?
av Gelis
Jo så är det nog, var faktiskt och begärde prisuppgift på en närliggande mekonomenverkstad. Svaret blev, en 960 kan bli hur dyrt som helst. Men går allt smärtfritt, vilket det inte brukar göra, så 2900 kr. Men räkna med mer.

Då bilen ändå ska säljas och jag redan hade köpt bromsbackarna sedan långt tidigare så kände jag att jag fixar det själv. Har ingen anv. av bilen så det gör inget att den står upphissad i garaget en längre tid. Går ut och skruvar när jag känner för det.
av Mr T
Jag har bestämt för mig att t-stycket endast sitter "uppträtt" på en typ krok. Alltså ett hål i övre delen av t-stycket där en rund pinne som är böjd uppåt passerar. Således borde det vara möjligt att från sidan lirka av t-stycket genom att antingen använda en lång tång eller mha vajrarna själva.

När jag skulle byte på 760n så kollade jag också med verkstad, Rejmes i Halmstad - Volvosäljare, de hade fastpris men ville ha runt 5-6 kkr för att byta - jag gjorde det själv. :D

//Mr T

Vidan funkar väl bara till max 15..

Reparation av topplockapackning

Hej! Jag har tyvärr efter mycket förne[…]

Volvo car UX

Tycker det funkar bra och ser trevligt ut. Som v[…]