Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Loner
Skall försöka skriva en egen mjukvara för att logga och justera parametrar i min Nibe Värmepump.

Ursprungsidén föddes när jag såg att det fanns ett till tillbehör som heter RCU11, och att med hjälp av den kunde man nå pumpens data via modbus-protokollet (tcp dessutom).
Sen när jag började kolla detta lite närmare så var RCU11:an hutlöst dyrt, även med rena netto-priser :(

Men efter lite forskning så visar det sig att pumpen har ett RS485 protokoll som inte är allt för svårt, så någon RCU11 som konverterar till modbus är onödigt, det som behövs är en konverter RS485 till RS232.

Osså förståss nån form av mjukvara,
nu har jag inte programmerat i Windowsmiljö sen VB6's dagar, så det blir en liten tröskel att försöka förstå .NET.

Tyvär räcker inte tiden till allt så detta projekt har låg tidsprioritet men hög vill-ha-prioritet.

--

Projektets högt ställda mål:

* Ansluta mot Nibe's alla pumper som kan ha RCU11 tillbehöret
* Logga valfria data till Access eller SQL
* Ändra parametrar i pumpen
* Enkelt web-gränssnitt för att se driften i "real-tid"
* Skicka mail vid larm
* Utskrift av pumpparametrar/data

/U
Användarvisningsbild
av wendtan
Vad kostar tillägget till nibes värmepumpar?
Till IVT:s berg/jordvärme pumpar ligger det på 4900 + moms. (Kallas IVT@Home) http://www.ivtathome.se/pages/startPage.asp
Räkna din egen timkostnad på normala ingenjörskost 7-800 kr. Lägg därtill hårdvara och du sumpar kalkylen direkt.
Annat är det givetvis om du skall ta fram en lösning som du skall sälja på eftermarknaden.
Nu är en seriell konverter inte den dyraste pylen i världen, men du skall fortfarande ha något form av hårdvara med nätverkskort osv.

Men för eget bruk hade jag lagt ner, jag har själv slutat med sådana projekt då de kostar MYCKET tid och sällan ger en 100 funktion pga begränsningar i hårdvara eller protokoll.

För övrigt så har jag har fått gå några .net kurser genom min fd arbetsgivare och de är en rätt trevlig plattform.

Här finns ett färdigt "webinterface" som du kan använda dig av: http://www.husdata.se/default.asp
Samt en billigare lösning för kommunikation http://www.varmepumpsforum.com/catalog/ ... cts_id=111
Användarvisningsbild
av Loner
wendtan skrev:Vad kostar tillägget till nibes värmepumpar?
Listapris runt 11kkr.
wendtan skrev: Räkna din egen timkostnad på normala ingenjörskost 7-800 kr. Lägg därtill hårdvara och du sumpar kalkylen direkt.
Stämmer inte riktigt, måste ju skrivas en applikation oavsett vilket. Så ingenjörstimmarna blir väl ungefär desamma, kanske något mindre mot modbus-protokollet än mot NIbe's egna 485.
wendtan skrev: Annat är det givetvis om du skall ta fram en lösning som du skall sälja på eftermarknaden.
Inte sälja, utan i sann medmänsklighet delar jag av mig om intresse finns.
wendtan skrev: Men för eget bruk hade jag lagt ner, jag har själv slutat med sådana projekt då de kostar MYCKET tid och sällan ger en 100 funktion pga begränsningar i hårdvara eller protokoll.
Nu är ju detta en del av mitt yrke (automationsingenjör, jobbar mycket med SCADA/HMI) så jag tror nog att jag kan få det precis som jag vill.
wendtan skrev: Samt en billigare lösning för kommunikation http://www.varmepumpsforum.com/catalog/ ... cts_id=111
Men iom att Pumpen redan har mätgivare "överallt" så blir det en hel del timmar på att meka isär pumpen för att fästa givare både här å där.
Användarvisningsbild
av wendtan
Hehe, jadu så även jag jobbar som automationsingenjör :wink: Remember?. Jag ifrågasätter inte att det inte går att göra en egen lösning som fungerar tillfredställande, jag undrar bara om du kan få det att fungera till en försvarbar kostnad utan att lägga orimligt med timmar i projektet.

Denna manualen http://www.ivt.se/documents.asp?lngCoun ... k+dokument

Visar IVTs interface i detalj. Jag har valt en premium line pump till det kommande huset.
Det var IVT@home som köpte husdatas lösning så tyvärr går det inte att köpa hårdvaran separat längre. Den är dock väldigt flexibel och går att köra mot flertalet pumpar.

Lätt tradigt(som vi säger i skåneland) att Nibe tar dubbelt upp för sitt interface som verkar vara mindre komplext som jag kan förstå det än IVTs lösning
Användarvisningsbild
av Loner
wendtan skrev:jag undrar bara om du kan få det att fungera till en försvarbar kostnad utan att lägga orimligt med timmar i projektet.
Nej det kommer inte att gå att räkna hem, om man skulle sätta timpenning på sig själv, men då hade jag inte haft råd att bygga huset heller ;)
Ser detta som en rolig grej + att det ligger in mitt intresse att få in alla styrsystem i huset till en å samma "punkt"
Sen ser gärna min arbetsgivare att jag även lär mig grunderna i .NET.

Har även kikat på Bosch's (IVT) grej då en kollega just har en Bosch-pump, tyvärr är den pumpen mycket sämre på att kommunicera, enligt uppgift får man inte lasta den med frågor för ofta då orkar inte professorn med att sköta reglerlooparna :roll:
Och detta argument använder dom sedan som ursäkt varför dom vägrar släppa specen på protokollet.
wendtan skrev:Lätt tradigt(som vi säger i skåneland) att Nibe tar dubbelt upp för sitt interface som verkar vara mindre komplext som jag kan förstå det än IVTs lösning
Ja den är oförsvart dyr, och tyvärr kan den för mycket, den har ju inbyggd webserver, inbyggt GSM-modem. och då springer priset iväg.

/L
Användarvisningsbild
av wendtan
Vilken värmepumpstyp har din kollega? har han USB varianten eller den seriella kommunikationsgränssnittet?
Jag har en arbetskamrat som har USB varianten och den fungerar klanderfritt via webinterface:et.
Vad exakt är det som Nibes variant kan som inte IVTs klarar av?
Ivts variant klarar att:

•Logga värmepumpens alla givare och statuslägen med valbart intervall och format.
•Arbeta med historisk data i form av linjediagram eller i Excel.
•Se aktuell status och reglerdata på en animerad schematisk bild över värmepumpen.
•Skicka SMS och/eller epost till valfritt antal mottagare (definieras av användaren) vid larm.

Att du måste ha IVTs variant kopplad till en dator som står o snurrar är ju givetvis ett minus, men har du en homeserver eller liknande så finns det ändå.
Användarvisningsbild
av Loner
wendtan skrev:Vilken värmepumpstyp har din kollega?.
Skall kolla det.

Nibe kan ingenting, förrutom att man kan logga in via ett webgränssnitt och se bild över hur pumpen jobbar.
Eller så kan den skicka sms eller man kan skicka frågor via SMS.

Dom har inget egen mjukvara att sedan lägga i PC för själva loggningen till t.ex SQL.

Dock kommer det en ny generation pumpar från nibe nu efter årskiftet med en helt ny RCU, förhoppningsvis kan den mycket mer till lägre kostnad.

Men ett pumpbyte är förhoppningsvis många år bort...

/L
Användarvisningsbild
av wendtan
Är det exemelvis NIBE F1245 du syftar på? på tillbehörssidan så finns bara en icke släppt sms modul änsålänge.
Har dessa modeller frekvensstyrt varvtal på kompressor och cirk pump?
Användarvisningsbild
av Loner
Nej, 1245 är en ersättare till 1235.

Det jag i första hand tänkte på var F750, en frånluftvärmepump, och till priset att dömma kommer den att vara frq styrd.
Pratas om en RCU40 till den.. vet inte hur 1245:an funkar, om den går med gamla RCU'n eller den nya, eller ens om nått skiljer i anslutning mellan pump och RCU.

/U
Användarvisningsbild
av Bosa
Loner skrev:Dock kommer det en ny generation pumpar från nibe nu efter årskiftet med en helt ny RCU, förhoppningsvis kan den mycket mer till lägre kostnad.

/L
Ursäkta om jag går lite off topic nu men kommer det nyare bergvärmepumpar från Nibe eller är det frånluftspumparna som förnyas?

Är på G med att kirra bergvärme nämligen och det blir nog Nibe.

Hade bytt båda oken och luftat systemet. T.o[…]

244 - Bälte bak

När jag satte rullbälte bak på 144[…]

Trögstyrd V70 trots ny servopump

Kärvande rattaxelknutar är väl en k[…]

AC problem V70 2016 D3

Det är ju bara att plocka bort relät och[…]