- fre 04 dec 2009, 07:46
Skall försöka skriva en egen mjukvara för att logga och justera parametrar i min Nibe Värmepump.
Ursprungsidén föddes när jag såg att det fanns ett till tillbehör som heter RCU11, och att med hjälp av den kunde man nå pumpens data via modbus-protokollet (tcp dessutom).
Sen när jag började kolla detta lite närmare så var RCU11:an hutlöst dyrt, även med rena netto-priser :(
Men efter lite forskning så visar det sig att pumpen har ett RS485 protokoll som inte är allt för svårt, så någon RCU11 som konverterar till modbus är onödigt, det som behövs är en konverter RS485 till RS232.
Osså förståss nån form av mjukvara,
nu har jag inte programmerat i Windowsmiljö sen VB6's dagar, så det blir en liten tröskel att försöka förstå .NET.
Tyvär räcker inte tiden till allt så detta projekt har låg tidsprioritet men hög vill-ha-prioritet.
--
Projektets högt ställda mål:
* Ansluta mot Nibe's alla pumper som kan ha RCU11 tillbehöret
* Logga valfria data till Access eller SQL
* Ändra parametrar i pumpen
* Enkelt web-gränssnitt för att se driften i "real-tid"
* Skicka mail vid larm
* Utskrift av pumpparametrar/data
/U
Ursprungsidén föddes när jag såg att det fanns ett till tillbehör som heter RCU11, och att med hjälp av den kunde man nå pumpens data via modbus-protokollet (tcp dessutom).
Sen när jag började kolla detta lite närmare så var RCU11:an hutlöst dyrt, även med rena netto-priser :(
Men efter lite forskning så visar det sig att pumpen har ett RS485 protokoll som inte är allt för svårt, så någon RCU11 som konverterar till modbus är onödigt, det som behövs är en konverter RS485 till RS232.
Osså förståss nån form av mjukvara,
nu har jag inte programmerat i Windowsmiljö sen VB6's dagar, så det blir en liten tröskel att försöka förstå .NET.
Tyvär räcker inte tiden till allt så detta projekt har låg tidsprioritet men hög vill-ha-prioritet.
--
Projektets högt ställda mål:
* Ansluta mot Nibe's alla pumper som kan ha RCU11 tillbehöret
* Logga valfria data till Access eller SQL
* Ändra parametrar i pumpen
* Enkelt web-gränssnitt för att se driften i "real-tid"
* Skicka mail vid larm
* Utskrift av pumpparametrar/data
/U
I'm back!