Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av centipod
Hej!

Jag undrar helt enkelt var, i detalj, man hittar kranen för att tömma kylarvätskan. Och hur ser den ut?

Jag trodde det skulle vara ett enkelt jobb men både instruktionsboken och Haynes var värdelösa på att beskriva var kranen sitter. "Motorns högra sida" tyckte de att det räckte med. Speciellt när de pekar ut den på en illustration som är så odetaljerad att man knappt förstår att det är på höger sida.

Snabbt svar skulle uppskattas så jag hinner fixa det i helgen! :D

Mvh
Marcus
Efterssom motorn lutar bakåt-höger har blocket sin lägsta punkt i bakre högra hörnet, avtappningen sitter lägst ned i gjutjärnsblocket strax ovanför oljetrågets bakre högra hörn. Röret pekar åt höger något nedåt. Röret sitter i ett ingängat säte, båda är av något material som inte rostar så det är lätt att få bort, dock brukar man få rensa med piprensare eller liknande innan kylvätskan kommer. Fördelen med att använda avtappningsröret är att man får ut all vätska + sediment om man sköljer med vatten. Jag tror att en vanlig halvtumsslang passar.
Volvo car UX

Själv kan jag inte se att något blivit […]

Bromsar på S60

Dessutom bromsar bilen bara bak om du har (anv&aum[…]

Vidan funkar väl bara till max 15..