Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Första posten på forumet.

Jag har ett litet dilemma med min 855 -93 Autom.
När jag lägger i backen, främst från driven till backen så börjar pilen för växellägesväljaren att blinka, och om jag petar i backen igen segdrar den, men om jag startar om bilen så funkar det som det ska igen, förutom att pilen fortsätter att blinka tills jag startat om bilen två-tre gånger, eller släcker den i boxen.
Kan jag åtgärda detta på något sätt?

Bilen har även börjat dricka väldigt mycket.
På 70l kommer jag ganska så exakt 50 mil, helt oberoende på hur jag kör.
Har bytat vakuumslangar (kan missat någon) och o-ringen till vevhusvent.
Har även haft ett öga på tempen, ca 4-5 min sen så är den uppe på "kl tre" dvs mitten på tempmätaren.

Hoppas någon kan ge en okunnig lite tips! ?:-/

Ursäktar för ev. dubbelpost, har letat men inte hittat riktigt liknande problem.

Mvh Jonas aka Neville
Lägesgivaren är en känd komponent som ger sig med åren och milen. Men innan du tar beslut om att byta den, så motionera givaren lite. Detta gör du genom att snabbt föra spaken mellan ändlägen, gör detta under ca 30sek. Motor och tändning ska vara av, håll på bromsen. Släck felkoden. Det här kan hjälpa att få bort oxid och torrt fett från kontaktbanorna i givaren.
Om inte lådan låser på lockupen som den ska så lär bränsleförbrukningen rusa ordentligt. Lådan är ju bara *löst* kopplad mot motorn. I övrigt är ju inte volvosarna några snålbilar så du lär få räkna med ca 1.1-1.2 på en automat med blandad körning i fungerande skick.

Det är bra att det kommer alternativ. Nå[…]

Hur fick du fram den kostnaden?

Hej, Jag har en V70 -07 2.4 bensin och har samma O[…]

V90 D5 CC - skillnad på motor MY?

Den var ju snygg. Ingen 4-zons klimatanläggni[…]