Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Charmed
Står och trampar lite i vilken katerori jag ska lägga denna då det är en 244 men turbo från 740..

Men vad jag söker är kallstarts ventil.. var sitter den? eller var ska den sitta? hur ska den kopplas?

Just nu hopplös när den är kall.. får tomgång endast när den blivit varm..ja ni fårstår säkert vika problem detta innebär att inte ha.

Hjälp snälla.
Användarvisningsbild
av Sparkz
vad den sitter i för bil är inte så noga, men motortyp (ET/FT) och årsmodell på motorn är bra att veta....
Användarvisningsbild
av Charmed
Motorn är en B230F

Gissar att det är orginal motorn..

Har ju inte så mycket att gå på.. köpte en 244 som är turbo konverterad..

Kanske skulle ta lite bilder... det är ett helsikes ihop plock.. iallafall inte block för turbo då vi fått borra hål i tråget för olje retur..
Men visst är det skoj och pilla. :)

Billigt och kul till vintern..

Det är kanske lite lättare om jag tar lite bilder.. men frågan är i vilken forums del bör jag lägga tråden?

gäller ju både 244 och 740.. års modell på 740 turbo det är taget från.. inte en aning..

Ang temp.. mja.. runt 0 grader..men när han blir varmm så har jag tomgång..
av Rådlös
Har du bara tagit motorn från en 740, eller rubbet med styrdator och alla givare och mätare, kablage m.m? Jag är inte helt insatt, men det kan skilja mellan modellerna på elektroniken.
Och en undran rent allmänt, hur har du gjort med fördelaren? Sitter den i blocket eller i toppen?

Jag vågar inte säga säkert eftersom du har turbo, men normalt sitter kallstartventilen med anslutning till fuelrailen.
Användarvisningsbild
av Charmed
Fördelare = blocket.
Som sagt.. köpt bilen koverterad men funkade ej.. kopplade om lite kablar så startade den.. nu funkar den men små saker som kallstart funkar inte.. därför jag undrade var och om den fanns.

Vet inget om det är 240 eller 740 motor.. vet att själva turbon är plockad från 740.. och att det står B230 på blocket.. den hade kat.. men borttagen nu :)

Såå ja du.. jag vet inte så mycket om den.. ska ta lite bilder ikväll så får vi se vart det bär hän.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Om bilen i fråga är en 240 så låt tråden ligga här. Motorerna är samma, det som skiljer är var sakerna sitter i bilen. Kanske inte är helt original det heller vad det låter som... :roll:

Så... vad är det för bränslesystem? Är det original från sugmotorn eller från turbon? Kolla Boschnummer på styrenheten.
Om det finns en kallstartventil sitter den mitt i insuget, snett ner/in mot blocket.
Om bränslesystemet är bytt men inte tempgivaren kan det ställa till det. Den skiljer mellan olika system och årsmodeller.

Det gällde en V90 MY18 köpt 2019. Den se[…]

P-Sensorer inre främre

Ska det vara vinklade eller raka ?

Vårda v90 2025

Nöjer man sig med de 15 år som nyare Vo[…]

Kullagret där rattaxeln går in i styrv&[…]