19alex91 skrev:Sparkz skrev:19alex91 skrev:Ska rensa bort lite skit ifrån fordkabeln och göra lite rent där. så de blir lite bättre kontakt.
Ta bort den och sätt dit en riktig Volvokabel! Ford är inga bra grejer...
:lol: :lol: :lol:
haha förlåt mig. jag menade jordkabeln. haha :D det har jag gjort nu. tagit med stålborsten på skon och gjort rent skruven som skon sitter i karossen med. nu när jag tänder x ljusena blir det ca 13,1 13,2 var skulle jag ha 6kvadrats kabel. ska jag ha det från + till relät allså (30) nu har jag orginal och det vet ej hur stor kabeln är men det sitter en 15A säkring emällan batterit och relät. tängte på har koplat till säkring (17) i elcentralen och det är (vänster helljus och säkring 18 är (höger helljus) nu har jag bara till 17 ska jag ta en från 18 med och koppla ihop kablarna till en eller?`?
Hej. dom kablar du ska ha grövre är hela vägen från batteri till extraljus och från extraljus till bilplåten(jorden) mellan batteri och extraljusen sitter relät.
Batteri(+) - relä(30) - extraljus - jord. stor area hela den vägen alltså.
du kan ha tunna kablar till "styrströmmen" för relät. alltså från helljus till knappen och sen till relät.
Styrströmmen kan du ta vart du vill så länge det bara ger ström när du har helljus. det blir alltså bra med att ta från säkring 17 :) det är inte alls lika många amp som går åt för styrströmmen.
Hoppas det var till hjälp. :)