Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,
Lämnade in V70 2.4 -00 på service på Bilia.

Är ute och kör bilen efter några dagar och tycker bilen går ryckigt + att det luktar bränd olja. Stannar bilen och ser att oljepåfyllningslocket till motor inte sitter fast och att det har sprutat olja från locket på motorblocket. Skruvar fast locket igen och åker hem. Bestämmer mig dagen efter för att kolla så att det finns olja kvar i motor genom att kontrollera mätstickan för oljan. Till min förvåning så märker jag att bilfirman har fyllt på alldeles för mkt olja. Ser att oljenivån ligger 3cm!! ovanför maxvärdet på stickan!

Åkte in med bilen till Bilia idag och de skulle kolla på det. Är dock rädd för att ngt kan ha gått sönder pga av den stora mängden olja. Vad kan hända?? Hann köra ca 5mil innan jag märkte ngt.
Mmm låter inget vidare...Enligt mekanikern så sker all mätning med hjälp av dator och enligt mekanikern så är det konstigt att det blivit fel. Kan bara inte förstå att man inte manuellt kollar oljan med hjälp av mätstickan...? Får verkligen hoppas att det inte blivit några allvarliga fel tack vare hans slarv.... Får väl se vad de säger när jag hämtar ut bilen.
Ja och kollade oljan efter "servicen" och den var alldeles svart. Lite konstigt då jag endast kört ca 5 mil sen dess. Tror att verkstan endast fyllt på olja och inte bytt den gamla...
Ska i alla fall hämta den idag. Enligt mekanikern så hade han aldrig varit med om det tidigare och han hade nu bytt oljan igen samt gjort en motortvätt. Det är nästan så att man är sugen på att kräva kompensation för allt strul....

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]

Vilken kabelhärva har du använt till mot[…]

MG 5 S är intressant, verkar vara ett ordentl[…]

Jo men hur får man bort denna klädsel s[…]