Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Prophetone
Har en volvo 245-88 b230f där jag bytte till ny startmotor från Biltema för facila 750 spänn. Innan bytet gick startmotorn bara på frihjul o greppa inte i startkransen. För 6 mån bytte jag därför denna mot en ny som har funkat utan problem. Nu när det börjar dra sej mot nollstrecket så återkom samma problemos igen; då o då snurrar startdrevet i luften utan att greppa startkransen - jag blir inte klok på detta :-(O) Kanske dålig jord? :?: För låg batterispänning? :idea:
Puh! Alltid när kylan kommer dessutom... :-O)

Nån som har några vettiga förslag? Jag menar; den är bara ett halvår gammal...(startmotorn alltså)
Användarvisningsbild
av Hilmer
Det kan vara så att startkransen på svänghjulet är slitet, då greppar inte startmotorn.
Det låter troligt i detta fallet eftersom det fungerade ett tag med ny motor, men efterhand som startdrevet i denna slits mot en defekt startkrans så blir greppet mindre och mindre.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Beror ju så klart på hur pass sliten kransen är.
Flera startmotorer med exakt samma fel vs startkransen, i mina ögon så är valet självklart :wink:

Prophetone: När startmotorn går fritt, prova då att dra runt motorn ett snäpp och se om den får nytt tag på ett annat ställe. Hela kransen behöver inte vara defekt och man kan på så vis urskilja om det är kransen som är sliten eller man ska söka vidare.
Användarvisningsbild
av Prophetone
Hilmer skrev:Det kan vara så att startkransen på svänghjulet är slitet, då greppar inte startmotorn.
Det låter troligt i detta fallet eftersom det fungerade ett tag med ny motor, men efterhand som startdrevet i denna slits mot en defekt startkrans så blir greppet mindre och mindre.
Precis! SÅ har jag oxå tänkt från början när jag bytte startmotor och kanske är det så men det som verkar konstigt isf är ju att det blir på detta sätt varje gång det närmar sej nollstrecket... Är det 5 plusgrader eller mer så startar den alltid utan problem. När den g:a startmotorn fortfarande satt på, kunde jag sätta i 1:ans växel o putta bilen fram o tillbaka lite, då brukade den starta för det mesta. (Jag har automatlåda på bilen...)

I våras prövade jag att sätta en startkabel som extra jord från minuspol på batt. till motorblock o då starta den utan problem. Glad i hågen satte jag mej i bilen dan därpå - men då vägrade den att starta, bara spann i friläget sas.
Kollade huvudsäkringen, satte på en ny pluskabel från batteriet till starmotorn och det funka fint i 1 st dag, sen vart det samma igen :(

OM det är startkransen som är utsliten - är det nån ide att byta den? och är det krångligt? Förmodar att man måste lyfta ur motorn isf... Alternativet är ju att annars byta starmotor en gång /år, he...he!! :-O)
Användarvisningsbild
av Prophetone
Hilmer skrev:Beror ju så klart på hur pass sliten kransen är.
Flera startmotorer med exakt samma fel vs startkransen, i mina ögon så är valet självklart :wink:

Prophetone: När startmotorn går fritt, prova då att dra runt motorn ett snäpp och se om den får nytt tag på ett annat ställe. Hela kransen behöver inte vara defekt och man kan på så vis urskilja om det är kransen som är sliten eller man ska söka vidare.
Tack för detta råd! Ska testa o se vad som händer. Återkommer med uppdatering senare till detta eminenta Forum där man får del av Era expertRåd. Tack!! :D
Vårda v90 2025

Nöjer man sig med de 15 år som nyare Vo[…]

Kullagret där rattaxeln går in i styrv&[…]

Hade bytt båda oken och luftat systemet. T.o[…]

244 - Bälte bak

När jag satte rullbälte bak på 144[…]