Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nilkas
Hej,

det verkar som om min 240 årsmodel 90 inte laddar, kanske beror det på startmotorbyte. Vet inte riktigt var jag skal börja felsöka..

Symptom:

* Efter att jag bytte startmotor så stannade bilen efter en dags körning. Allt dog.. Kom hem med hjälp av startkablar (körde bara 300 m).
* Efter uppladdning av batteri så kan jag köra "en stund" tills samma sak händer. Allt blir mörkt och bilen stannar.
* Varningslampor för laddning + parkeringsbroms + bromskrets flimrar (?) under körning. Ibland släckta, ibland "halvt på", verkar som de bara får låg spänning (ser skillnad när jag drar åt handbromsen, då lyser parkeringsbromslampan med full styrka), ibland flimrar de mer eller mindre svagt.
* Möjligen inte relaterat: Ibland när jag vrider om tändningen så vill inte startmotorn gå helt i gång. låter som den slirar? "sshshshshss.." istället för "nji-nji-nji.." hehe :) Men startar upp normalt nästan alltid vid nästa försök.

Detta uppträdde dagen efter att jag bytt startmotor. Men jag har upplevd liknande för 3-4 år sedan, bilen stannar efter att allt av elektronik dör. Då bytte de generator på verkstad, osäker på om den var ny eller beggad dock. Har funkat bra sen dess.

Vad göra? Jordfel? Generatorfel (vill inte tro det eftersom jag bytte för 3 år sen)? Kortis nånstans?

Tacksam för tips.

mvh

Niklas
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Mät va du har för spänning på batteriet, de borde räcka ett tag även fast de inte laddar. Låter ju som att de skulle kunna vara nån kortslutning nånstans men ja ä ingen höjdare på el. Kollat kolen i generatorn? Kollat att du kopplat in startmotorn rätt? Mät sänning vid generatorn, ska ligga på typ 13-14 volt om den laddar ordentligt.
Användarvisningsbild
av tobias1990
mät på batterit på plus och minus när motor är i gånr har du under 12 volt så laddar inte generatorn som den saka kolla också kolen på generatorn är kabeln från generatorn till startmotorn dålig eller om det är dålig kontakt vid startmotorn
av nilkas
Ok, tack. Jag tyckte jag var ganska noggrann när jag anslöt kablarna till den nya startmotorn, men det känns som om det är där jag skal börja. Och mäta spänningen över batteriet. Kolen vet jag inte vad det är, men det är ju bra med en möjlig felkälla jag inte visste om :)

Återkommer.
Användarvisningsbild
av bensinskalle
nilkas skrev:Ok, tack. Jag tyckte jag var ganska noggrann när jag anslöt kablarna till den nya startmotorn, men det känns som om det är där jag skal börja. Och mäta spänningen över batteriet. Kolen vet jag inte vad det är, men det är ju bra med en möjlig felkälla jag inte visste om :)

Återkommer.
Vettefan hur man ska förklara, men på en elektrisk likströmsmotor sitter de ju "borst" som för över elen till rotorn, kolen agerar dessa "borst" i en generator. Dom slits efterhand och kan ställa till problem. De sitter en plastgrej på baksidan av generatorn, kanske 4-5 cm lång o 3 cm bred kanske, sitter me två skruvar i varsin ände. Lossa skruvarna o dra ut plastgrejen så har du "kolen" i handen ;)
av Rådlös
Tänk på att ta ur kolhållaren lite försiktigt. Kolen är fjäderbelastade, och om man "rycker" ut hållaren, kan kolen och fjädrarna fyga iväg för att aldrig mera återfinnas.
När du sedan skall sätta tillbaka hållaren med dom nya kolen, så kan det vara bra att ha en pappbit eller tunn men styv plast eller något liknande. Du behöver nämnligen något som fungerar som en sorts "skohorn" för att hålla kolen på plats. Men det bör inte vara av metall som kan riskera att skada lindningen eller kollektorbanan.
Det bästa är naturligtvis att ta loss generatorn och jobba med den på en bänk. Men det kräver att du noterar hur kablarna sitter innan du tar loss den.
av nilkas
Ett av kolen var helt nedslitet och dessutom helt löst. När jag tog i det så fick jag med mig hela kolet och tillhörande kopparledning, som tydligen var AV. Det kan kanske förklara de mystiska glappkontaktsymptomen (se ovan) jag har haft. Kol kunde jag inte köpa lösa på fläcken här i Norge så det blev en helt ny spänningsregulator. (ca 430 NOK.. URK!) Och det ser ut som om den laddar nu :) Varningslampor och annat har slocknat och jag har nu kört problemfritt ett par dagar. :)

Tack för all hjälp!

mvh

Niklas
Volvo V50 "Mr White"

Nya läder damasken med R-Design knoppen monte[…]

Det gällde en V90 MY18 köpt 2019. Den se[…]

P-Sensorer inre främre

Ska det vara vinklade eller raka ?

Vårda v90 2025

Nöjer man sig med de 15 år som nyare Vo[…]