Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Wreck
Halloj!

Tänkte börja med att reservera mig för eventuella idiotfrågor jag kan kommas ställa då jag inte är någon mek-expert :). Men jag ska göra mitt bästa för att försöka få er att förstå mitt problem!

Allt började för ett ca två veckor sedan en morgon då jag skulle pysa iväg till jobbet. Det var betydligt kallare ute än vad det brukar vara och fick skrapa rutorna för första gången. När jag skulle starta bilen för att åka iväg, mullrade den bara till något en kort sekund för att sedan lägga av helt. Fortsatte med att vrida om nyckeln men den ville inte alls. Startmotorn gick runt utan problem, men den verkade inte vilja tända riktigt. Bara hostade till ibland om man pumpade lite på gasen.

Polaren kom förbi och vi testade med startkablar för att utesluta batteriet, men det vart ingen skillnad. Bränslepumparna verkade fungera men jag slet ändå ut askkoppen och ruskade på reläerna, dock utan resultat. Till slut gjorde vi ett försök med att bogsera igång den. Och nu startade bilen utan problem.

Det första jag misstänkte var att det måste kommit fukt någonstans. Köpte lite K-sprit och fyllde tanken. Bilen gick utan problem ett tag, förutom att den betedde sig lite lustigt åt ibland, den kunde få för sig att bli orkeslös under färd, och verkade inte vilja varva ut som den skulle. Men det rättade till sig när man frikopplade och varvade ur den utav bara attans. Tänkte inte mer på det.
Sen kom ännu en lite kyligare morgon och jag skulle iväg till jobbet. Och den betedde sig exakt lika dant som gjorde förra gången.

Och här är jag nu. Har inte gjort några större felsökningar än, men tänkte jag skulle börja imorgon. Har ni några förslag på i vilken ände jag ska börja?

Tänkte byta tändstiften och lossa fördelarlocket och kika lite. Det gör mig förresten lite förbryllad... På motorn sitter fördelarlocket på baksidan, (sett framifrån) Men det sitter ändå en äldre version av fördelarlock på höger sida av motorn. Kan man ha byggt om tändsystemet på något sätt? Eller sitter det ett gammalt fördelarlock där i vanliga fall? Aja, är väldigt tacksam för alla förslag! Som den amatörmekaniker jag är, har jag ingen aning om vart jag ska börja. Men ni verkar ha väldig stor koll ni som hänger här på forumet!

Ha det gott så länge! :-)-)
Användarvisningsbild
av cybermunk
B230F hmm du har inte råkat missta det "andra" fördelarlocket för någe annat? för det som finns är just det i bakkant på motorn mot torpedväggen. Har själv ett lite värre problem men det ligger ju redan i en separat tråd, å det tar vi där. Men ditt verkar ju lite konstigt. Den går igång när den rullas men trilskas med nyckel, knacksensorn har många sagt till mig.

HETT tips om du inte redan har en Haynes Gör det själv bok så skaffa en dom räddar MÅNGA situationer men inte alla.
av Wreck
Jag kan mycket möjligt förväxla det med något annat, men tycker det ser märkligt ut. Hur som helst så är det väldigt mystiskt allt ihopa. Men om det skulle ha något med nyckeln å göra tycker jag inte att jag borde fått igång den efter att vi lyckats rulla istart den... Den gick ju trots allt nästan en vecka, tills nästa köldknäpp
Användarvisningsbild
av cybermunk
Att den inte tänder med nyckeln kan tyda på att knacksensorn sjunger på sista versen, då startar den på knuff men inte nyckel
Användarvisningsbild
av cybermunk
Gör som jag sa i mitt första inlägg i denna tråd skaffa dig en Haynes Gör det själv bok kostar inte många hundra och den kommer att bespara dig flera tusen, GARANTERAT.

Men bara för att underlätta.
Den sitter under insugsgrenröret Vänster sida i bilens färdriktning
Bild
av Wreck
Hehe, tack ska du ha Cybermunk :wink:
Får väl bli till och inhandla den där "volvo-bibeln" då :D

Skall ta tag i felsökandet idag efter jobbet. Återkommer efter det så får se hur det går.
På återseende!
av team745
Hade samma problem, blev inte någon ström/gnista då de hade läkt in olja i tändmodulen! Broplemet åtgärdades med ny tändmodul , eller om så kan, byta packningarna! :P
av Wreck
Hallå igen!

Detta har hänt:

Lyckades bogsera igång bilfan igen idag, och körde iväg till mekonomen för att köpa nya tändstift. Bilen gick så fint så. Tog mig sedan bort till verkstaden och inledde arbetet. Dom gamla tändstiften var rätt så okej, men bytte till dom nya i alla fall. Kunde inte se några fel på fördelarlocket eller delar runt i kring. När jag väl skulle skruva tillbaka fördelarlocket upptäckte jag en gammal lagning på en slang som var trasig. Den sitter på huvudslangen som kommer från luftfiltret. På bilderna har jag tagit bort lagningen och tagit isär dom. (ursäkta den dåliga kvalitén) Hoppas ni ser vad det är jag försöker illustrera.

Bild

Bild

Hör detta ihop med kallstartsystemet? Kan det vara så att den har dragit tjyvluft när det varit lite kallare ute och att den inte har velat gå igång på grund av det? Åtgärdade det i alla fall lite provisoriskt så länge. Får köpa en ny sån del på skroten imorgon. Bilen hoppade i alla fall igång utan problem när jag rullade ut från verkstaden.

Uppe till vänster på den första bilden ser ni förresten mitt "andra" fördelarlock jag prata tidigare om. Det visade sig vara så att det är en 740-topp som sitter monterad på en gammal 240-motor. Så där fick jag svar på det.

Får se om bilen startar imorgonbitti nu då. För hoppninsgvis hittade jag felet.

Eller vad tror ni?
Användarvisningsbild
av Sparkz
cybermunk skrev:Att den inte tänder med nyckeln kan tyda på att knacksensorn sjunger på sista versen, då startar den på knuff men inte nyckel
Som jag skrev för några dagar sen, knacksensorn kan du skruva loss och lägga på köksbordet, bilen går ändå.
Impulsgivaren du tänker på?

Det var inga potthål och vad jag kunde se[…]

Volvo car UX

Det är framtida önskemål. Jag skul[…]

emblemwraps -crome delete

Ja, dubbeltejp. Köpte nog från annat[…]

Det räcker med att titta på inlägg[…]