Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av myrddraal
..Det är tänkt att jag ska skaffa nya vinterdäck dubbfria....de gamla är slitna och fälgen e lite rostig(tänkte snygga till fälgen med lite rostätare och svart lack)....frågan är nu...är det bättre att köpa nya däck + nya fälgar? eller kan man behålla gamla fälgarna och be firman kränga på nya däcken?...

har volvo 945 -92......
Användarvisningsbild
av noniz
Tja!
Det beror helt och hållet på vad rostiga fälgarna är.
Ta med fälgarna till däck verkstan och be dom kolla och säga vad dom tycker du ska göra.
Användarvisningsbild
av Maxwell
Om de gamla fälgarna inte är jätterostiga så spelar det mindre roll. Går de bara att ballansera och att det går att fästa vikter på fälgkanten så är det ingen fara. Lite hammarlack gör säkert susen. Tipsar om att det i senaste numret av "Vi Bilägare" testas dubbfria vinterdäck.

//Maxwell
Användarvisningsbild
av leifer
Är det att rekommendera att köra med dubbfritt på Volvo RWD? Kan ju vara svårt att få fäste på drivhjulen t.ex. Liksom svåra bakvagnssladdar.

Utan ABS är det svårt att bromsa på is utan dubb. Jag misstänker att det är så att låsta hjul är mer illa om det är dubbfritt än om det är dubbat. Risken för att hjulen låser sig ökar väl också i och med lägre friktion mot underlaget som friktionsdäck ger på is (nån som hängde med där?).

Vet förresten nån om det funkar att ha dubbat bak och friktionsdäck fram?
Ex nokian hakka 7 bak, nokian hakka R fram.
Användarvisningsbild
av emwtur
leifer skrev:Vet förresten nån om det funkar att ha dubbat bak och friktionsdäck fram?
Ex nokian hakka 7 bak, nokian hakka R fram.
tror att det är förbjudet !
finns säkert någon notis om det på tsv - eller vad dom heter nu för tiden

jodå ...
"Det får inte finnas både dubbade och odubbade däck på fordonet. "

http://www.transportstyrelsen.se/Vag/Fo ... interdack/
/emwtur
Användarvisningsbild
av leifer
Tack emwtur!

Men konstig regel. Man kan ju tänka sig att folk kör omkring med två dubbdäck där dubben är utslitna/lösa/tappade och två nya dubbdäck. Resultatet är väl då detsamma så att säga.

F.ö. kan man ju notera att regeln "bästa däcken bak", blir lättare att följa med en RWD. Då man ju helst vill ha det minst slitna däcken på drivhjulen. På en FWD kan man tänka sig att folk fuskar rätt mycket med den regeln.
Användarvisningsbild
av emwtur
det har mest att göra med "vilka däck hamnar längst bak när man bromsar" !
man vill inte ha en bil som vänder 180 grader när man bromsar för att det inte bromsar något bak
/emwtur
Användarvisningsbild
av emwtur
det är väl kanske inte lika aktuellt, nu när mer eller mindre alla bilar har ABS .
men om man har olika däck så får man väldigt olika egenskaper på torr, snöig och isig väg.
dubbar bak - tvärnit på torr väg och bakhjulen kan låsa först och bilen vänder.
dubbar fram - tvärnit på isig väg och bakhjulen kan låsa först och bilen vänder.
- men va faan - jag har inte skivit regeln - jag behöver inte försvara den :-)
bakluckan går inte öppna v70 -13

Hej, Jag har sedan i höstas/vintras haft pro[…]

Kopplingen tar högt upp.

Har en citroen c5 2004 kopplingen där tar h&o[…]

Lite sent svar nu, men jag tror inte på att […]

Bromsar på S60

Att klossarna bak tar slut vid ganske tidiga milta[…]