Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av reiko
När jag köpte bilen hade den en 2:a på att den läckte olja. Det blir en liten pöl om den står på samma ställe en stund.

Det är så j-a svårt att se varifrån oljeläckaget kommer ifrån. Det är snustorrt kring ventilkåpan och jag har rengjort vevhusventilationen.

Har ni några förslag på ställen som brukar läcka?

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av Hilmer
Vanliga läckage:
*Ventilkåpan vid hörnet höger fram.
*Kamaxeltätningen (packbox) innanför remhjulet.
*Bakre tätbrickan på ventilkåpan.
*Oljepluggen.

Mindre vanliga läckage:
*Vevaxeltätningarna.
*Oljetrycksgivaren.
*Korkpackningen till sumpen.

Men för att utreda varifrån det läcker på din bil måste du forska mer i ämnet, ut och kolla över motorn ordentligt med en ficklampa eller liknande för att kunna se in i skrymslen osv. En rejäl motortvätt är att föredra, detta kan efter några mil resultera i att man ser exakt varifrån oljan kommer.
av reiko
Hilmer skrev:Vanliga läckage:
*Ventilkåpan vid hörnet höger fram.
*Kamaxeltätningen (packbox) innanför remhjulet.
*Bakre tätbrickan på ventilkåpan.
*Oljepluggen.

Mindre vanliga läckage:
*Vevaxeltätningarna.
*Oljetrycksgivaren.
*Korkpackningen till sumpen.

Men för att utreda varifrån det läcker på din bil måste du forska mer i ämnet, ut och kolla över motorn ordentligt med en ficklampa eller liknande för att kunna se in i skrymslen osv. En rejäl motortvätt är att föredra, detta kan efter några mil resultera i att man ser exakt varifrån oljan kommer.
Klart att jag får kolla själv, men det känns enklare om man har några ställen att hålla ett extra öga på.
Jo, jag tänkte faktiskt lite på motortvätt. Är det bara att täcka över generator och batteri med plast och sen blåsa på med vatten?
Användarvisningsbild
av Hilmer
Först och främst så måste du ju använda dig utav avfettning eller "motortvätt" avsett för ändamålet, annars lär det inte bli rent. Man måste inte täcka över nånting för det mesta tål väta, men man behöver ju naturligtvis inte spola rakt på fördelare osv.
Volvo V50 "Mr White"

Nya läder damasken med R-Design knoppen monte[…]

Det gällde en V90 MY18 köpt 2019. Den se[…]

P-Sensorer inre främre

Ska det vara vinklade eller raka ?

Vårda v90 2025

Nöjer man sig med de 15 år som nyare Vo[…]