Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av viking39
Har problem med min A/C verkar som om kompressorn kärvar bilen rycker när den kopplas in
misstänker magneten på den slår omväxlande till och från i 5 sek intervaller . Funderar på o man kan byta den utan o släppa ut gasen någon som vet ? enligt vad jag hört går de på en del modeller denna har volvo nr 9447841. Svårt o få bort skiten man skatydligen skruva in 3 st M5 bultar o dra genom magneten
Senast redigerad av 2 viking39, redigerad totalt 0 gång.
av FXWG
Intressant tråd.Hoppas även jag på svar då detta är ett vanligt förekommande problem på 940.
av Lillen198
kolla avståndet vid tillslagsmagneten, det bör inte vara mer än 0,5 mm i spel tror jag. Hade det bekymmret på en 855:a och det gick att "shimsa" till rätt avstånd.
Användarvisningsbild
av emwtur
viking39 skrev:Har problem med min A/C verkar som om kompressorn kärvar bilen rycker när den kopplas in
misstänker magneten på den slår omväxlande till och från i 5 sek intervaller . Funderar på o man kan byta den utan o släppa ut gasen någon som vet ? enligt vad jag hört går de på en del modeller denna har volvo nr 9447841. Svårt o få bort skiten man skatydligen skruva in 3 st M5 bultar o dra genom magneten
att den slår av och på är normalt - 5 seks intervall vet jag inte i huvudet om det är normalt.
MEN
- magnet kopplingen kopplar bara in och ur kompressorn
- om kompressorn kärvar så lär det inte hjälpa att byta magnetkopplingen.

- byta kompressor kan du inte göra utan att släppa ur all gas i systemet.

lite får man räkna med att bilen rycker när kompressorn kopplar in - vad som är normalt är svårt att säga - men helt omärkligt är det inte iallafall på min räzer. - kompressorn drar ändå några hästkrafter .

på tomgång är fenomenet ännu mer märkbart - då måste tomgångsmotorn justera in tomgången - och denna brukar kunna kärva på gamla 940.
- så om du tycker att varvtalet rycker på tomgång så skall du nog först rengöra och smörja tomgångsmotorn.
/emwtur
av FXWG
Viking 39, hur har det gått med din AC. Har du löst problemet? Det vore intressant att höra vad det var. Mvh FXWG.

Det var inga potthål och vad jag kunde se[…]

Volvo car UX

Det är framtida önskemål. Jag skul[…]

emblemwraps -crome delete

Ja, dubbeltejp. Köpte nog från annat[…]

Det räcker med att titta på inlägg[…]