Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Otur lr?

Otur
13
68%
Inte otur
6
32%
av Priffe
965 -93 med 204FT 16 ventils turbo. 25000 mil.

Tog mig samman och bytte kamremmen till slut. Den gamla såg felfri ut men det var mer än dags!
Gick oväntat lätt. Klippt bort balansremmen tidigare. Inspekterade bultar och löprullar. Fick byta remskiva som börjat separera (gav 20 spänn på Gogmans i K-holm...!). Ställde axlarna rätt, på med remmen och automatspännarn och skruvade ihop. Brum! Nema problema. :)
Övre kamremskåpan var rätt kexig så jag satte inte tillbaks den, tänkte bättre köpa en ny. Noterade att fläktremmen behövde spännas lite men tänkte "jag gör det sen" och drog iväg (skulle hämta morsan).
Hann väl ett par hundra meter och uppi kanske 40 km/h. Så försvann kompressionen. Men jisses j-vl-r! Ut o kolla. Fläktremmen hade hoppat och tagit med sig båda ac-remmarna. Samt åkt in i kamremmen så pass att båda drivpinnarna slogs av på kamremsdrevet.
Tog loss toppen idag. Sallad på alla sexton ventilerna. Märken i alla kolvtoppar - kan man köra med dom så månne? Nehe.

204FT motorer växer inte på träd, ens i Italien. Synd, jag gillade denna bilen skarpt, och den hade inga andra fel. Snyft. :(
kamdrev
Bild
kolvsallad
Bild
ventilsallad
Bild
FYYYYY FAAAAN...
stackars volvo! fan tycker synd om dig! det var inte snyggt!
nej det är inte lätt o få tag i dom där 16v. vill själv ha en!
kompisen hade en för ett tag sen. men så skrota han den! 6 månader senare behövde vi den motorn :(
OM det hjälper så skall jag kolla med en kompis. han har en 16v, en 740 då. totalrenoverad vid inköp!
ca 2 årsen, men skall kolla om han vill sälja :) om du vill! om detta passar då?
av Priffe
Jo om nån har en motor eller bara en bra topp över så är jag förstås intresserad.

Funderar på vilka 16v toppar som kan passa?

Jag har en 745 T16 att köra med så länge. Än mer ovanlig än 960 T16 tror jag?
av Priffe
Jo, det finns väl några alternativ. Ska ta med toppen till en som kan så får vi se, kanske stannar det på en knippa tusingar. Ger samtidigt chansen att se äver lite annat i motorrummet och snygga till lite.
Funderar på att köpa annan motor men då står man ju där med gamla grejor igen.

Läxan är att dessa motorer är oerhört känsliga för kamremsknas. Så man måste vara noggrann och försiktig när marginalerna är så små, och konsekvenserna så dyra.
Så jag röstade på "inte otur" :wink:
av Priffe
Nej inte är den sne, men kostnaderna springer iväg när alla ventiler måste bytas och kanske ventilstyrningarna är skadade.
Jag har förlorat några kamremmar tidigare (senast när jag bytte på en VW Transporter på verkstad - han sket i att byta vattenpumpen som skar efter 40 mil och tog med sig både drev och kåpor - slutade på 17000 totalt) men motorerna klarade sig, trots att några var interferens. Vissa motorer är mer känsliga, som tydligen Volvos 16ventilare då.
Fick en siffra för toppen - mellan 2 och 8000. Så vi får se. Börjar man lägga ner pengar skenar det lätt iväg.
Okey :)
Ja det skenar iväg lätt tusenlappar :)
tänkte ifall du kunde ta ventiler från en annan liknande top el något :) på skroten el något:P
Hur gick det med kolvarna?? Svårt att bedöma på bilden men något märke kan man leva med :wink: Toppen kanske inte behöver helrenoveras?? Är styrningarna och toppen i övrigt okej så Kanske du kan nöja dig med att slipa in nya ventiler?? Helt klart bäst att byta allt men som ett billigare alternativ så kommer nog din motor leva länge till med en "ekonomirenovering" om den var frisk innan ras :-)-)
av Priffe
Kanske räcker med att polera kolvttopparna lite?
Och toppen - vi får se nästa vecka. Med friska begagnade ventiler och om styrningarna är ok så kanske man kommer billigt undan denna gång...
bakluckan går inte öppna v70 -13

Hej, Jag har sedan i höstas/vintras haft pro[…]

Kopplingen tar högt upp.

Har en citroen c5 2004 kopplingen där tar h&o[…]

Lite sent svar nu, men jag tror inte på att […]

Bromsar på S60

Att klossarna bak tar slut vid ganske tidiga milta[…]