Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av volvo944gl
Hej.
när man står still med bilen och har i ettan och släpper upp kopplingen lite snabbt till dragläget. så dunkar det (smäller). precis som man inte hade något lager eller något som höll i kardanstången. det låter i bakaxeln också.
som om jag hissar upp bilen så ett däck e i luften och jag putter det framåt och bakåt så smäller låter det som fan i kardan,bakaxel. kanske växellåda också. är det så att det är glapp i allt eller? bakaxeln bytte jag i feb, och bytte olja. fyllde på lite mer för ca 3 månadersen. men det var bara ca 2 dl..
någon som vet felet?

MVH MR VOLVO :)
av Vovlo_Henrik
Om det är tyst när du kör och låter enbart när du gör ett ryck eller liknande så skulle jag kolla momentstagen, om du inte drog bultarna med rätt moment så ligger felet troligen där, bussningarna kan även vara slitna :-)-)
av volvo944gl
Du menar i bakaxeln? vad jag vet så skall det inte dras med moment? :S jag vet att tvärstaget är packningen dårlig i.. eller vad det heter. för "spinner lite lätt så känner man bakaxeln glida lite åt sidan. (höger)
av Vovlo_Henrik
Bultarna till momentstagen ska dras 140NM :wink: Inget händer vid normal körning men börjar man gasa å leka lite så ska dessa vara rätt åtdragna :-)-)
av volvo944gl
Okey :P nej inget låter vid normal körning. men när man börjar leka lite så börjar det låta.. spec när man står still så skakar växelspagen väldigt mycke i början. sen slutar det :S det visste jag inte att dom skall dras åt i 140 nm.. men skall nog byta några bussningarna i bakvagnen till alu istället.. blir nog bättre :)
emblemwraps -crome delete

Ja, dubbeltejp. Köpte nog från annat st[…]

Fönsterhiss ur funktion

Kolla kablarna först mellan dörren och k[…]

Elbilsförsäljningen i USA 2026 kollapsar[…]

Den här videon hjälpte mig: https://you[…]