- ons 19 aug 2009, 17:14
#313800
Nu är jag i en lite jobbig sits.
Mitt tjänstebils avtal går ut snart och jag ska beställa en ny tjänstebil senast på fredag 21/8 (Tack Volvo, inte ens en veckas förvarning..) Så nu är det snabba puckar som gäller. Jag har 3 val egentligen, för att börja så är min nuvarande tjänstebil (v70n 07 2.5T) uttagen på min Fru då hon arbetar på Volvo, och det är ett riktigt bra deal. Billigt och både däck, olja/spolarvätska, service, reparationer osv är i stortsett gratis.
Men nu när jag tänkte beställa en ny V70 så slår det ner som en blixt ; Det finns inga starkare V70's än 2.4D. R-design finns inte att välja, endast 16" finns till. Och då undrar jag vad i helvete jag ska köra. För jag tänker inte köra runt i en traktor. Så jag har somsagt 3 val. Antingen tar jag ut en v70 2.4D summum hos min fru, och tjänar då på så sett stora summor med tanke på att avtalet är så bra som det är.
Eller, så tar jag ut en bil på mitt företag. Men då blir det avsevärt mycket dyrare - men kanske nödvändigt om jag vill köra något som inte försöker leka traktor. Skulle jag ta ut en bil på mitt företag står det då mellan en v70 2.5FT R-Design, med teknikpaket och hela köret. Då landar det på ca 380-400 efter lite omräkningar, och då blir det nästan 1000 till 1500 kr dyrare i månaden, samtidigt som jag får betala för däck, olja/spolarvätska, rengöringssaker, som jag inte behövde med min frus avtal. Riktigt mycket dyrare med andra ord.
Alternativ är nummer 3, en BMW 325i Touring, Dynamic & comfort paket. Detta är det dyraste (men också i särklass roligaste alternativet). Det blir dyrare än båda, men jag får å andra sidan bra mycket högre glädje & kvalitets faktor.
Så jag är kluven och ber om hjälp, vad hade ni gjort, tagit en 2.4D (självklart med ett Polestar chip, så det åtminstone blir något) som är det i särklass med ekonomiska, men också det tråkigaste.
Eller en 2.5FT R-design (med Polestar det också) som är ett riktigt roligt alternativ, men också dyrare.
Eller en 325i Touring Dynamic & comfort. Det sportigaste, roligaste och "bästa" alternativet men också det dyraste.
Vad jag prioriterar är Kvalité och körglädje mest, men även komfort och utseende är viktigt. Utrymme är av mindre vikt, men fortfarande plats nog till packing osv.
Kan tillägga att jag kör ungefär 5000 mil om året, bilsemestrar (igenom Europa, osv) ca 1 gång om året.
Blev lite väl lång text, hoppas någon orkar läsa.
Mitt tjänstebils avtal går ut snart och jag ska beställa en ny tjänstebil senast på fredag 21/8 (Tack Volvo, inte ens en veckas förvarning..) Så nu är det snabba puckar som gäller. Jag har 3 val egentligen, för att börja så är min nuvarande tjänstebil (v70n 07 2.5T) uttagen på min Fru då hon arbetar på Volvo, och det är ett riktigt bra deal. Billigt och både däck, olja/spolarvätska, service, reparationer osv är i stortsett gratis.
Men nu när jag tänkte beställa en ny V70 så slår det ner som en blixt ; Det finns inga starkare V70's än 2.4D. R-design finns inte att välja, endast 16" finns till. Och då undrar jag vad i helvete jag ska köra. För jag tänker inte köra runt i en traktor. Så jag har somsagt 3 val. Antingen tar jag ut en v70 2.4D summum hos min fru, och tjänar då på så sett stora summor med tanke på att avtalet är så bra som det är.
Eller, så tar jag ut en bil på mitt företag. Men då blir det avsevärt mycket dyrare - men kanske nödvändigt om jag vill köra något som inte försöker leka traktor. Skulle jag ta ut en bil på mitt företag står det då mellan en v70 2.5FT R-Design, med teknikpaket och hela köret. Då landar det på ca 380-400 efter lite omräkningar, och då blir det nästan 1000 till 1500 kr dyrare i månaden, samtidigt som jag får betala för däck, olja/spolarvätska, rengöringssaker, som jag inte behövde med min frus avtal. Riktigt mycket dyrare med andra ord.
Alternativ är nummer 3, en BMW 325i Touring, Dynamic & comfort paket. Detta är det dyraste (men också i särklass roligaste alternativet). Det blir dyrare än båda, men jag får å andra sidan bra mycket högre glädje & kvalitets faktor.
Så jag är kluven och ber om hjälp, vad hade ni gjort, tagit en 2.4D (självklart med ett Polestar chip, så det åtminstone blir något) som är det i särklass med ekonomiska, men också det tråkigaste.
Eller en 2.5FT R-design (med Polestar det också) som är ett riktigt roligt alternativ, men också dyrare.
Eller en 325i Touring Dynamic & comfort. Det sportigaste, roligaste och "bästa" alternativet men också det dyraste.
Vad jag prioriterar är Kvalité och körglädje mest, men även komfort och utseende är viktigt. Utrymme är av mindre vikt, men fortfarande plats nog till packing osv.
Kan tillägga att jag kör ungefär 5000 mil om året, bilsemestrar (igenom Europa, osv) ca 1 gång om året.
Blev lite väl lång text, hoppas någon orkar läsa.
Senast redigerad av 1 Hisingspansar, redigerad totalt 0 gånger.