Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hisingspansar
Nu är jag i en lite jobbig sits.
Mitt tjänstebils avtal går ut snart och jag ska beställa en ny tjänstebil senast på fredag 21/8 (Tack Volvo, inte ens en veckas förvarning..) Så nu är det snabba puckar som gäller. Jag har 3 val egentligen, för att börja så är min nuvarande tjänstebil (v70n 07 2.5T) uttagen på min Fru då hon arbetar på Volvo, och det är ett riktigt bra deal. Billigt och både däck, olja/spolarvätska, service, reparationer osv är i stortsett gratis.

Men nu när jag tänkte beställa en ny V70 så slår det ner som en blixt ; Det finns inga starkare V70's än 2.4D. R-design finns inte att välja, endast 16" finns till. Och då undrar jag vad i helvete jag ska köra. För jag tänker inte köra runt i en traktor. Så jag har somsagt 3 val. Antingen tar jag ut en v70 2.4D summum hos min fru, och tjänar då på så sett stora summor med tanke på att avtalet är så bra som det är.

Eller, så tar jag ut en bil på mitt företag. Men då blir det avsevärt mycket dyrare - men kanske nödvändigt om jag vill köra något som inte försöker leka traktor. Skulle jag ta ut en bil på mitt företag står det då mellan en v70 2.5FT R-Design, med teknikpaket och hela köret. Då landar det på ca 380-400 efter lite omräkningar, och då blir det nästan 1000 till 1500 kr dyrare i månaden, samtidigt som jag får betala för däck, olja/spolarvätska, rengöringssaker, som jag inte behövde med min frus avtal. Riktigt mycket dyrare med andra ord.

Alternativ är nummer 3, en BMW 325i Touring, Dynamic & comfort paket. Detta är det dyraste (men också i särklass roligaste alternativet). Det blir dyrare än båda, men jag får å andra sidan bra mycket högre glädje & kvalitets faktor.

Så jag är kluven och ber om hjälp, vad hade ni gjort, tagit en 2.4D (självklart med ett Polestar chip, så det åtminstone blir något) som är det i särklass med ekonomiska, men också det tråkigaste.

Eller en 2.5FT R-design (med Polestar det också) som är ett riktigt roligt alternativ, men också dyrare.

Eller en 325i Touring Dynamic & comfort. Det sportigaste, roligaste och "bästa" alternativet men också det dyraste.

Vad jag prioriterar är Kvalité och körglädje mest, men även komfort och utseende är viktigt. Utrymme är av mindre vikt, men fortfarande plats nog till packing osv.

Kan tillägga att jag kör ungefär 5000 mil om året, bilsemestrar (igenom Europa, osv) ca 1 gång om året.

Blev lite väl lång text, hoppas någon orkar läsa.
Senast redigerad av 1 Hisingspansar, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Hänger inte med riktigt.

Din frus arbetsgivare tillåter alltså att hon polestar-chippar bilen men inte att hon väljer en D5 från början????

Hon får heller alltså inte välja en miljöbil som 2,5FT ????
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Jag håller med "petkas" , Guld värt att inte behöva betala däck, olja/spolarvätska, service, reparationer . Sen så tror jag inte det är ett sämre val än bilen du kör runt i nu :) Varför endast 16" ? köp större fälgar med pengarna du sparar på billigare ägande

/Kalle
av carrera
Tycker du ska ta nya 2.4d då det verkar vara en fin motor med låg förbrukning.
Antar att företaget betalar skatt på bilen så det finns mycket pengar att hämta på soppa om man kör 5000mil om året.

Visserligen ger de andra bilarna lite mer fart, men inte så mycket att det motiverar prisskillnaden.

Köp ytterligare ett set fälgar i den dimension du önskar och kör på 16tummarna på dina långa europaresor.
Dessa hjul har ju dessutom alltid lite värde kvar på beg.marknaden när du byter bil nästa gång
18 tum mirzam replica anpassade för nya v70 för ca10500kr, alt 19 tum för 12500kr är ju inte fel :wink:
Användarvisningsbild
av AndersP
Hisingspansar skrev:Nu är jag i en lite jobbig sits.
Mitt tjänstebils avtal går ut snart och jag ska beställa en ny tjänstebil senast på fredag 21/8 (Tack Volvo, inte ens en veckas förvarning..) Så nu är det snabba puckar som gäller. Jag har 3 val egentligen, för att börja så är min nuvarande tjänstebil (v70n 07 2.5T) uttagen på min Fru då hon arbetar på Volvo, och det är ett riktigt bra deal. Billigt och både däck, olja/spolarvätska, service, reparationer osv är i stortsett gratis.

Men nu när jag tänkte beställa en ny V70 så slår det ner som en blixt ; Det finns inga starkare V70's än 2.4D. R-design finns inte att välja, endast 16" finns till. Och då undrar jag vad i helvete jag ska köra. För jag tänker inte köra runt i en traktor. Så jag har somsagt 3 val. Antingen tar jag ut en v70 2.4D summum hos min fru, och tjänar då på så sett stora summor med tanke på att avtalet är så bra som det är.

Eller, så tar jag ut en bil på mitt företag. Men då blir det avsevärt mycket dyrare - men kanske nödvändigt om jag vill köra något som inte försöker leka traktor. Skulle jag ta ut en bil på mitt företag står det då mellan en v70 2.5FT R-Design, med teknikpaket och hela köret. Då landar det på ca 380-400 efter lite omräkningar, och då blir det nästan 1000 till 1500 kr dyrare i månaden, samtidigt som jag får betala för däck, olja/spolarvätska, rengöringssaker, som jag inte behövde med min frus avtal. Riktigt mycket dyrare med andra ord.

Alternativ är nummer 3, en BMW 325i Touring, Dynamic & comfort paket. Detta är det dyraste (men också i särklass roligaste alternativet). Det blir dyrare än båda, men jag får å andra sidan bra mycket högre glädje & kvalitets faktor.

Så jag är kluven och ber om hjälp, vad hade ni gjort, tagit en 2.4D (självklart med ett Polestar chip, så det åtminstone blir något) som är det i särklass med ekonomiska, men också det tråkigaste.

Eller en 2.5FT R-design (med Polestar det också) som är ett riktigt roligt alternativ, men också dyrare.

Eller en 325i Touring Dynamic & comfort. Det sportigaste, roligaste och "bästa" alternativet men också det dyraste.

Vad jag prioriterar är Kvalité och körglädje mest, men även komfort och utseende är viktigt. Utrymme är av mindre vikt, men fortfarande plats nog till packing osv.

Kan tillägga att jag kör ungefär 5000 mil om året, bilsemestrar (igenom Europa, osv) ca 1 gång om året.

Du behöver ingen hjälp. Du skriver tydligt vad du vill ha. Läs igenom själv
Du gillar inte Volvo, du dissar hejdlöst
Du vill ha körgläjde, utseende o Kvalité = BMW
Men vill du också ha komfort är det VOLVO
Du verkar ha råd med alla alternativ eller ?
BMW ska du väljan såklart mest plus såsåom du skriver
Men vill du ha ett råd..?...då säger jag V70 2.4D såklart :lol:
av Arese
Hisingspansar skrev:Nu är jag i en lite jobbig sits.

Mit råd är:

Köp det du vill ha; billiga lösningar blir bara dyra i längden och man går och ångrar sig för att man inte kostade på sig det man egentligen ville ha....

Mvh
Arese
av stampe
I Summumpaketet för 2,4d ingår väl 17"? Det gjorde det iaf när jag beställde för någon månad sedan.

Hualigen för att köra 5.000 mil om året med en förbrukning som 2,5FT har...
av bilgalen
Satsa på en 2,4d till det billigare priset. Bilar har alltid haft dåligt andrahandsvärde, men nu är det ju sämre än någonsin. Den här V70 2.5FT är väl inte att anse som en modern motor...förbrukning som en Finlandsfärja! Och vem kör på Etanol längre...var väl bara en liten fluga som snabbt försvann :)
av Halvmas
Om du åker 5000 mil om året så antar jag att komforten är av relativt stor betydelse. Jag hade valt 2.4D alla dagar i veckan och av pengarna du snålat in på jämfört med en 325:a kan du med gott samvete hyra en bra mycket roligare bil över en weekend eller så bara för att få känna av lite äkta körglädje. Varför inte en boxter S?

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]

På min 2012 volvo v70 1.6 D4162T har jag kon[…]

På min 2012 volvo v70 1.6 D4162T har jag kon[…]

Storlek bromsskivor fram T4 R-design

Vilken storlek ska det va på bromsskivor f[…]