Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hårdvara: B230F med LH-jetronic

Efter att ha läst igenom ett stort antal inlägg om tomgångsproblem så är min sammanfattning att det ofta ropas på hjälp i detta forum men det är inte lika ofta som det finns något konkret svar på problemen.
Jag tänkte därför bidra med ett sådant och hoppas att det kan vara någon annan till hjälp.

Efter en rejäl rengöring, vilket inbegriper tvätt av motor med högtryck, så fick jag problem med tomgången.
Från att tidigare alltid legat på stabila 800 varv så stannade motorn inom 3 sekunder från det att jag startat den.
Med ett lätt tryck på gaspedalen så gick det att hålla liv i motorn som vanligt.
Tryckte jag till lite extra på gaspedalen så att motorvarvet gick upp i 2-3 tusen varv så började varvtalet att pendla mellan 500 - 2000 varv under en stund för att snabbt pendla ner till noll.

Att köra gick alldeles utmärkt i alla trafikmiljöer så länge jag upprätthöll minimivarvtalet med hjälp av gaspedalen. (Bromsade med vänster fot samtidigt som jag gasade lite lätt med högerfoten vid exempelvis rödljus.)

Med tanke på bilens ålder så tyckte jag att jag borde införskaffa en professionell synpunkt på om den var värd mer engagemang och pengar.

Pratar därför med två olika tekniker på Bilia som bägge lutade åt att det var tomgångsmotorn som börjat kärva.
Fick rådet att köpa en ny dito då en begagnad "inte är att lita på".
En ny kostar 1920 pengar vilket jag tyckte är lite för mycket utan att veta säkert att det skulle åtgärda problemet.
35 000 mil på mätaren tyckte man dock inte var något att oroa sig för. Den är ju bara inkörd...

Åkte hem och hummade lite om hur tusan lite vatten kan få en till synes vattentät tomgångsmotor att fallera....
Kom fram till att det var uppenbart ologiskt

Ok, start av seriös felsökning alltså.
Med tanke på att jag använt högtryckstvätten i maskinrummet så var det första som slog mig att vatten måste ha trängt in i några av alla de kontakter som finns i maskinrummet.
Sagt och gjort. Isär med samtliga kontakter som stod att hitta i motorrummet, in med kontaktrengöringsmedlet Kontakt 60.
Ingen skillnad.

Lät bilen stå ytterligare två dygn för att få möjligheten att "torka upp" eventuellt vatten i missade kontakter.
Ingen skillnad.

Går in till detta utmärkta forum och scannar igenom de c:a första 50 sidorna av trådar för att leta efter tomgångsproblem.
Jag finner att genomgående så fokuseras liknande problem kring tomgångsmotorn och insug.

Sagt och gjort.
Kollar felkoden som är 112 (vilket indikerar fel på styrenheten).
Hummar lite till och vägrar tro på detta då bilen de facto går att köra utan "nödprogrammet".

Tar loss tomgångsmotorn och gör ren den. Håller motorn med axeln i vertikalt läge samtidigt som jag sprutar i en rejäl dos 5-56. "Gnuggar" motorn mellan händerna för att se att sliden kan vrida sig fritt utan att kärva någonstans.
Hummar lite över om det är något fel över att sliden "går förbi" helt slutet läge till att öppna en liten springa "i andra änden". Gör inget åt detta.
Monterar tillbaka tomgångsmotorn och provstartar.
Ingen skillnad.

Nästa troliga felkälla, enligt forumet, är tomgångskontakten på insuget.
Kollar att det klickar när jag sakta börjar vrida på insugsspjället. Verkar vara inom toleranserna. (Dvs, jag kan vrida c:a 2-3 grader på insugsspjället innan jag hör klicket i kontakten).
Ingen skillnad

Startgas på/kring samtliga insugsdetaljer.
Ingen skillnad.

Isärtagning och rengöring av ventilhus.
Ingen skillnad.

Isärtagning och rengöring av vevhusventilation.
Ingen skillnad.

Jag tar bort säkring nummer 1 i säkringspanelen under 5 sekunder och sätter därefter tillbaka den igen.
(Spänningen till styrenheten.)
Enligt en tekniker på Bilia så nollställer man styrenheten genom att ta bort en batterikabeln i minst 20 minuter. Enligt någon annan på detta forum skall det gå lika bra med att ta bort säkringen i några sekunder. Jag har inte brytt mig om att rota i skillnaderna. Det funkade och det räcker för mig.

Vóila !
Allt fungerar som det skall igen och tomgången är tillbaka i sitt "gamla vanliga läge".

Slutsatsen av denna långa utläggning är alltså att styrsystemet verkar betrakta den enhet som signalerade fel från början, som "trasig" så länge som man inte handgripligen går in i systemet och meddelar annat (genom nollställning).

En haltande jämförelse med datavärlden skulle vara att Norton Antivirus sätter "filen" i karantän och inte tillåter att den tas i bruk igen förrän man manuellt har tagit beslutet att filen får användas eller ej. (Lät lite krystat för en icke datorkunnig, jag vet....)

Tipset är alltså; nollställ styrenheten efter varje åtgärd för att se om felet är kvar innan du går vidare. Och speciellt innan du köper några reservdelar. Det sparade mig nästan 2kkr

PS. Vad som orsakade felet ursprungligen är fortfarande höljt i dunkel men det bekymrar mig inte så länge som grejorna fungerar. DS.

Hej! Då var det min tur. Höger positio[…]

Blir väl en till SAAB så småningo[…]

Att ersätta bensinen som säljs i Sverig[…]

emblemwraps -crome delete

Ja, dubbeltejp. Köpte nog från annat st[…]