Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag har en volvo 940 -91 som inte startar. Har testat att lägga spänning på startmotorn ( dvs på flätan på nedre stiftet solenoiden) utan att startmotorn rör på sig. Har testat att slå på statmotorn samtidigt som kabeln bygglas.
Kan man misstänka att startmotorn är slut?
Senast redigerad av 3 rampitsch, redigerad totalt 0 gång.
Om nu inte startmotorn går runt trots att man byglar till solenoiden så lär den va skrot på nåt sätt!.

Hörs det ett "klick" när du lägger ström på solenoiden??.

Startspärr eller tändlåset lär det iaf inte vara... :roll: (dom blir ju förbikopplade när man byglar :wink: )
om du drar en liten kabel från flatstiftet på solenoiden till batteriets pluspol (dutta bara mot batteriet)
(FRILÄGE I ) så borde åtminstone solenoiden slå
- antagligen så kommer startmotorn att dra också :-()

/emwtur
Problemet är löst. Åke och köpte en ny startmotor, monterade bort den gamla, satte den nya på plats och vips fungerar bilen.

Troode jag...

Det gick en dags åkande sen var det samma probelm igen. Bilen står nu och startmotorn fungerar inte. Någon som har några andra idéer. Är tyvärr intei närheten av bilen nu så jag kan testa om det är motorn återigen eller om det är något annat.

tacksam för hjälp!
tja kolla jordningen av motorn - skall sitta några flätor någonstans.
Strömmen måste inte bara TILL startmotorn - den måste tillbaka till batteriet också !

testa genom att sätta EN startkabel mellan jorden på batteriet och motorn ( ex lyftöglorna uppe på toppen)

/emwtur
Som emwtur skriver.

Det är ett klassiskt fel att jordningen knasar.
Hej

Ska testa det, och undersäka alla andra varianter av kablarna också.

En bekant sa att startmotorn skulle kunna gå sönder av detta. Kan det vara så att den nya motorn har gått sönder för att kablarna är dåliga?

MVH Rampitsch

Hej! Då var det min tur. Höger positio[…]

Blir väl en till SAAB så småningo[…]

Att ersätta bensinen som säljs i Sverig[…]

emblemwraps -crome delete

Ja, dubbeltejp. Köpte nog från annat st[…]