Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejhej, Jag har en 855 t5 av årsmodell 94, som går jätte bra och jag är väldigt nöjd med den i övrigt.
Men nu de senaste dagarna har den börjat att trycka ur sig olja vid intercoolern, ingången längst ner.
"Hydralslangarna" som jag misstänker går till turbon nästan nere vid motorbalken är också blöta och jävliga.
Innan problemet urartade sig plockade jag och en kompis ner vevhusventilationen och rengjorde denna.
Bilen blåröker inget vid fullgas- acclerationer, och drar inte för mkt soppa( 0,90) blandad.
Lagt mig ner under motorn vid läckagen och kollat, men det är mkt svårt att identifiera vart ifrån läckaget uppstår. Är detta vanligt?
Hoppas på många olika bra förslag!

Mvh Linus Andersson

Edit: Uppdaterat med bilder. (ursäkta den kassa kvaliten)
Bild

Bild

Bild

Bild

Någon som vet vad slangen är till för ??
Senast redigerad av 1 lainan, redigerad totalt 0 gånger.
av Volvo740_GLT
Om du kollar oljestickan till motorn, fattas det olja på den då?

När du skriver "hydraulslangarna" så kom ja o tänka på styrväxeln.
Kollat oljenivån i servostyrningsburken, så att det inte läcker vid styrväxeln?
av lainan
Gjorde ett oljebyte vid samband av rengörningen utav vevhusventilationen, och lyckades då fylla på lite för mkt i motorn. så det blev max 1,5mm för mkt på stickan.
Nu har nivån gått ner ganska kraftigt faktist. Är inte säker på hur nivån står vid kall motor, Servon har ett konstigt ljud, inte riktigt de klassiga skrikandet, utan ett mer pipande, knackande ljud?
Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 förmodlig[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

:-) https://youtu.be/AENhUQENhFU?si=SfKz4E_CAF8C[…]

Felkod, problemet löst

..Satt ingen ventil på bilen, hittade kont[…]

Jag skulle byglat i sockeln till bränslepumpr[…]