Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ic3man
Hejsan har en lite fråga. Kan någon förklara för mig hur man höjer tomgången på en volvo 855 -94.
Ja har nästan ingen tomgång på min bil. Å ja har ingen aning om hur man höjer den. Om de nu går.
Tack på förhand
Användarvisningsbild
av js1
Det går inte. Den är programerad i styrenheten och ska ställa in sig själv. Har du fel tomgång beror det sannolikt på ett fel någonstans som måste åtgärdas.
Det finns en spjällmotor som ska reglera tomgången, den kan vara kass.

ps.

Är inte rubriken lite fel?
Användarvisningsbild
av js1
På 94:an har du ett diagnosuttag i motorummet. Där kan du läsa ut ev felkoder genom att sätta teststiftet i rätt hål och trycka x-antal ggr på knappen. Kolla med Haynesboken exakt hur du gör för motorstyrningen eller vänta tills nån vänlig själ berättar det här. Jag vet inte i detalj för just din bil.
(Du kan säkert hitta det i forumet om du söker)
av *pettson*
Kanske jag som är förståndshandikappad. Men när jag läser rubriken: HUR SÄNKER MEN TOMGÅNGEN får jag inte intrycket av att man har en för låg och vill höja den? :roll:
Hursomhelst gör en sökning i forumet och du skall finna.
av ic3man
hejsan har hittat vad som är fel nu. men ja vet inte så mycket om motorer. så frågan är. kan någon berätta för mig vart tomgångsmunstycket sitter så man kan köpa en ny å byta ut den. mvh
Användarvisningsbild
av js1
Vad fick du för felkod?
Jordpunkt V70-12

Du bör få kontakt till jord där. O[…]

Halvljus

Kolla jordpunkterna för lamphusen fram. 31/11[…]

Ojämn gång.

Marelli-spjäll hmm möjligt fel. Testa at[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 förmodlig[…]