Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hilmer
Funderade lite på det här med katalysatorn, är det vanligt på 850 att dessa "sätter igen" och är alltså en förbrukningsvara? Eller dessa är i princip odödliga!?
Min 855GLT -93 (motorn -92) har ju snart gått 38k och frågan är ju om katten är tilltäppt eller om det bara är motorn som är slut, den är ju lite trött ibland...
av *pettson*
Alla katalysatorer är förbrukningsartiklar. Dom bränner ur sämre och sämre och renar sämre o sämre. Naturligtvis så finns det gånger då dom smält invändigt eller för den delen bara täppt sej.
av *pettson*
Tja ett tips är väl när motorn börjar bli kvävd. Att den helt enkelt inte verkar få ut avgaserna. En annan sak är avgasvärdena som inte blir speciellt bra eftersom kissen inte renar som tänkt. Sen finns det väl den uppenbara med skramlet i kissen. Att bilen går bra och plötsligt efter ett gupp eller annat går dåligt. Sen kan den efter nåt gupp på lågvarv gå bra igen. osv
av Bengan75
Vet inte om det är nån skillnad i livslängd, men det finns ju både keramiska och metalliska katalysatorer nuförtiden och köper man en "billig" sport eller universalkat för 1500 spänn är det ju inga stora pengar det handlar om under en livstid.. Jag köpte en metallisk "sportkat" från katalysatorteknik till min Golv VR6 jag hade för runt 1500 spänn och den höll då iallafall bra många år, och håller så vitt jag vet ännu.. Original gick på 7800 spänn :P
Problem med volvo v70-99

Verkar vara en blandad pott. De första verkar[…]

Kan vara vevaxelgivaren som spökar. Sen skada[…]

Ojämn gång.

Elektroniska gasspjället kanske :-/ :-o

Ojämn gång

Smutsig tomgångsventil, luftmassemätare[…]