Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av micsen
tjena jag har köpt en 850 -93 10v varin och bes i dag fick en 2a på höga co värden tomgång 387 vad ska jag börja den går lite dåligt på tomgång sa besikningsgubben tacksam för hjälp
Användarvisningsbild
av Folke89
Vill inte göra dig besviken men du ska akta dig för 850 -92, -93. De är ökända för att krångla.

Som Phantom säger så är bäst om du kollar felkoder eftersom hög HC-halt kan bero på mycket. Men det är en indikation på att den inte förbränner som den ska.
av micsen
Folke89 skrev:Vill inte göra dig besviken men du ska akta dig för 850 -92, -93. De är ökända för att krångla.

Som Phantom säger så är bäst om du kollar felkoder eftersom hög HC-halt kan bero på mycket. Men det är en indikation på att den inte förbränner som den ska.
har kollat felkoder och jag har inga har gjort ren tomgångsmotorn den läcker lite i avgassystemet.
Användarvisningsbild
av olindh
Hög hc-halt står det i rubriken och hög co-halt i texten. Vad är det som gäller?

Kanske bäst att du skriver alla värden du fick, även gränsvärdena.
Användarvisningsbild
av Folke89
Läcker lite säger du. Det kan vara tillräckligt med ett läckage i avgassystemet för att värdena ska springa iväg. Jag har vet en bil där det var ett litet, litet läckage som orsakade att avgasvärdena sprang iväg. Det var dock inte en Volvo men jag tycker ändå att du borde fixa läckaget, det kan ju inte skada att täppa till det i alla fall :wink:
Problem med volvo v70-99

Verkar vara en blandad pott. De första verkar[…]

Kan vara vevaxelgivaren som spökar. Sen skada[…]

Ojämn gång.

Elektroniska gasspjället kanske :-/ :-o

Ojämn gång

Smutsig tomgångsventil, luftmassemätare[…]