Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bonezor
problem med bilen igen ! 850 glt-93

när jag kör fläkten i bilen låter det som bubblande vatten :) o droppar in under handsfacket. det blir bara när jag kör med fläkten på. nån som vet vad felet kan vara?.. en bekant sa att det kanske kan vara värmepaketet. är det nån som har haft samma problem eller kan veta vad det kan vara ?

tack i föhand
av *pettson*
Du har väl vatten står i fläktkanalen..
Avrinningen är väl täppt till den. Ett tips är ju att leta upp avrinningen och fixa den. Vattnet ruttnar så småningom och gör en fin odör.
av bonezor
*pettson* skrev:Du har väl vatten står i fläktkanalen..
Avrinningen är väl täppt till den. Ett tips är ju att leta upp avrinningen och fixa den. Vattnet ruttnar så småningom och gör en fin odör.

vi tog bort den där panelen vid vindrutetorkarna och kollade i drännerinshålen där o ett var igen täppt men det är ju fortfarande vatten som droppar.. men vattnet där måste ju ta slut nån gång, eller?
av *pettson*
Att problemet är kvar beror nog mest på att det inte är där dräneringen sitter.
Dräneringen för fläktpaketet sitter faktiskt mitt under paketet och mynnar ut i kardantunneln.
Kika nogrant under airbag kablaget (orange kablage). Där ser du den svarta slangen som mynnar ut i kardantunneln.
DET är dränerings slangen för fläktpaketet.
Bild
Användarvisningsbild
av jockas
Kommer denna dränering ut bakom värmeplåten ovanför katalysatorn ungefär? Jag har dåligt med droppar under min bil hur länge jag än kört med ac igång. Tänkte det kan vara bra att blåsa ur dräneringen innan man får unklukt.
av bonezor
*pettson* skrev:Ja det är den dräneringen som mynnar ovanför värmeplåten till katalysatorn.

kan jag bara ta bort värmeplåten o kolla hur de ser ut eller måste jag plocka ner hela inredningen för att kunna se ? jag ser inte hur det ser ut just nu det är massor med sladdar.. sen är jag ju inte den bästa bilmecken heller :(
av *pettson*
Du kan vika bort mattan på passagerarsidan och sen ta bort skyddet och få in handen och kanske massera slangen lite? OM nu slangen inte släpper ut ändå så får du troligen ta och nypa ihop den på lämpligt sätt och dra upp den för renblåsning. GLÖM INTE.. att nypa ihop den. Har hört om erfarenheter som blivit av att proppen släppt med en hel del halvmysigt vatten och smuts som sen naturligtvis hamnar under bilmattan och även på en själv. Man har lite mera koll på sånt om man själv får släppa spärren. :wink:
Användarvisningsbild
av Nexus
kollade det på min bil för ha något att göra,blåste i slangen med munnen och det var fritt :D
För oss halvblinda så kan jag markera på *pettsons*bild var slangen sitter :roll:

Bild

Jag har varit med om nya däck som var helt sl[…]

Volvo 240 B230F går fettigt

Vilket Bosch system hade den gamla motorn och vilk[…]

D4 VEA dricker olja

Det har gått bra turbon är bytt och mot[…]

Felkod, problemet löst

Så grabbar. Efter en runda till skroten f&ou[…]