Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej.
Jag har en 855 som jag köpte för några dagar sedan och det börjar märkas lite problem.
Det som är just nu är

1 att när jag svänger vänster (vet inte om det är åt höger också) så knackar det, lyfte sidan och kände och det går att rucka däcket åt sidan (vänstra) och sen vid fullt rattpåslag så känns det i sista vridet som att den suger dit, svårt att förklara men ratten rycker dit självmant.

2 det känns som att bilen drar en jäkla massa soppa, jag vet att den har lite lätt ventilknack men det borde väll inte ha någonting med soppan att göra?

3 När jag tex har 3an i (spelar ingen roll) och kopplar och börjar bromsa så hoppar tomgången ner och bilen börjar skaka till, när man stannar och lägger i friläge sjunker tomgången till runt 500 och bilen skakar till sen stiger den sakta till runt 700, samma sak om man startar bilen och gasar till, Jag kollade på en burk som jag tror är soppafiltret, sitter den bara med 2 slangar utan kåpa precis bakom passagerar dörren bak? och den var genom rostig.

4 Sen la jag in en post om hur man drar el ifrån batteriet till ett slutsteg bak men ingen svarade där så förlåt om jag smyger in posten här, men jag har kupe värmar uttag som fyller hela hålet vid passagerar sidan och jag vet inte riktigt hur jag ska få in kabeln nån annan stans.

Tacksam för hjälp.

Ampe

En tillägs fråga.
Jag har ingen färddator just nu i bilen men är det draget och så för en?
ser ett par på tradera nämligen och vill gärna ha en
Senast redigerad av 2 ampe79, redigerad totalt 0 gång.
När du säger att det går att rucka däcket åt sidan hur menar du då? I färdriktning eller?
Hur som helst kontrollera eventuella glapp i länkarmsbussningarna, spindelled och inre och yttre styrleder.
Bränsleförbrukningen och tomgångs problemen. Börja med att läsa om du har några felkoder enligt följande tråd http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=16&t=2941
Här kan du läsa om montering av färddator http://www.backspegeln.com/tips_dator.asp
Tack så jätte mycke. Och ja det är åt sidorna, alltså fram och bak. tyvär har jag ingen aning om hur man kollar det du sa men det borde väll inte se ut samma på bägge sidorna, logiskt tänkande eftersom det bara är vänster sida som strular =)
Åter igen tack så jätte mycket.
Troligtvis så är det glapp i både främre och bakre länkarmsbussningarna på vänstra sidan.
av *pettson*
1: Antingen pratar vi om ett hjullager som är slut, eller så pratar vi om en drivknut som är lika slut. Bara du kan avgöra detta. Hjulet ska inte ha några glapp. Det ska inte heller knacka.

2: Ett lätt ventilknack är ju inte nåt bra för din motor. Visst påverkar det lite grand. Men det lär inte vara huvudfelet. Kika om slangen mellan mapsensorn och insuget är helt? DU BÖR ha en dekal på insidan av motorhuven som visar exakt hur dina vacumslangar ska gå. Checka av ALLA dessa.

3: Om bilen går att acellerera så flödar filtret tillräckligt med bensin för tomgången. Visst är det bra att byta filter men det lär inte vara problemet heller. Hur mår den i övrigt? När servades den senast med fördelarlock, tändstift, rotor, kablar osv?. Den går inte bättre än den mår.

4: Du har en EXAKT likadan genomföring på förarsidan.
Hej tack för svaren.
Han som sålde bilen hade bytt rotor och fördelarlock, och olja (biltema) men inget filter, så jag gjorde olje byte och köpte riktiga tändstift, dock hade dom på volvo sagt att han borde byta tändkablarna också så det blir när lönen kommer.

Jag ska riva ut säkringsdosan fram och dra kabeln till slutsteget så då kan jag kolla slangarna också och se om det är fel på någon av dom.

Det kanske kan vara värt att köpa rotor och fördelarlock då på volvo eller ifrån skruvat,se också? Biltemas tänddelar har jag hört ska vara dåliga.

Mvh Ampe

Begagnade däck? Varför https://aeromot[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]