Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Min 960 -91 går bara på fem burkar. Cylinder 5 är död. Först antog jag att jag hade en trasig tändspole, men när jag skiftade fyrans och femmans spole var femman fortfarande lika död. Jag bytte också tändstift utan resultat. Jag får ingen gnista. Om jag mäter spänningen i kontakten till tändspolen med motorn igång får jag 14 v kontinuerligt till jord. Mäter jag från plus till minus i kontakten får jag noll. Diagnosboxen ger felkod 1-1-5.

Tacksam för hjälp!

Erik Nyberg
Senast redigerad av 3 erny71, redigerad totalt 0 gång.
av DDD
Välkommen till forumet Erik!

Har du ordning på tändföljden så att du inte satt kablarna fel? Om jag inte missminner mig så är tändföljden:
1-5-3-6-2-4.

Jag utgår från att att du har en 6 cylindrig motor, om du inte bytt till en "T-5 motor" vilker är möjligt på en 960 fram till och med årsmodell 1992 numera! ;).

Ändra gärna rubriken så att vi ser vilken motor du har.
Motorn är en original B6304 och jag har tändkablarna väl numererade för att inte göra fel vid tex tändstiftsbyte. Alla cylindrar går utom nummer fem. Det jag tycker är märkligt är att inte stiftet blir blött. Om enbart tändningen strejkar borde väl spridarna fortsätta jobba och tvärt om? Ingen gnista och torrt stift på samma gång är något nytt för mig....
Har du kollat så att slutstegen är ok? De sitter monterade på insugningsröret och ser ut så här (inringade) :
Bild

Det främre slutsteget är kopplat till cylinder 1, 3 och 5. Det bakre är således kopplat till cylinder 2, 4 och 6.

MVH
Har inga bilder "live" Prova att söka på diverse annonssidor så som B_o_ _et te.x. (Utan att göra reklam :) )på nätet om du är osäker.

Meddela gärna i denna tråden hur det har gått när du har kollat slutstegen.

MVH
Nej, jag tycker att det går fint att komma åt slutstegen som sitter på vardera sidan om insuget. Men jag tror inte på slutstegen. Det känns skumt att soppan och gnistan lägger av på samma cylinder samtidigt. Är du verkligen säker på att du inte får nån gnista? Är stiftet säkert jordat?
Om jag lyfter på de andra tändspolarna sprakar det utav helvete mellan spole och stift men när jag lyfter på femmans spole händer ingenting. Jag får heller ingen gnista om jag lyfter upp hela tändodulen och lägger stiftet mot toppen.

Hej! Då var det min tur. Höger positio[…]

Blir väl en till SAAB så småningo[…]

Att ersätta bensinen som säljs i Sverig[…]

emblemwraps -crome delete

Ja, dubbeltejp. Köpte nog från annat st[…]