- fre 26 jun 2009, 17:00
Nu i dessa soliga tider börjar man bli sugen att ha en fungerande kylanläggning igen.
Har en ECC anläggning som inte har fungerat på flera år.
Föregående ägare gjorde en felsökning och då konstaterades att allt mer eller mindre var slut.
Kompressor måste schimsas, kondensor läcker, evapurator( förångare) läcker
och torkfilteret måste bytas.
Dom har använt spårmedel för att hitta läckorna.
Min fråga är egentligen, går det verkligen att se med hjälp av spårmedlet att evapuratorn läcker. Är inte den ganska väl inkappslad så att det är svårt att se läckaget.
Tänkte bara om ac firman som gjorde felsökningen drog till med detta också
för säkerhets skull så att säga (och för att kunna fakturera lite mera).
Har en annan kompressor som skall fungera och har rätt avstånd scihmsat på magnetkopplingen, ca. 0.45mm. har jag för mig .
Jag tänkte eventuellt göra följande. Byta kompressorn, byta kondensor och fylla på systemeten själv med gas och se vad som händer. Tänkte inte byta torkfiltret i detta skede.
Om nu evapuratorn läcker och den måste bytas så måstre man väl i alla fall byta torkfiltret eller...
Trycker man på påfyllningsventilen så pyser det till och det kommer lite spårmedel. Det tyder väl på att systemet inte är helt tomt eller..
Någon som bytt kompressor och kondensor? Verkar lite halvtrångt att komma åt kompressorn och för all del även torkfiltret och kondensorn för att inte tala om förångaren. Vill därför vänta med förångaren om det är möjligt.
Någon som har bra tips var man kan köpa kondensor så billigt som möjligt.
Har en ECC anläggning som inte har fungerat på flera år.
Föregående ägare gjorde en felsökning och då konstaterades att allt mer eller mindre var slut.
Kompressor måste schimsas, kondensor läcker, evapurator( förångare) läcker
och torkfilteret måste bytas.
Dom har använt spårmedel för att hitta läckorna.
Min fråga är egentligen, går det verkligen att se med hjälp av spårmedlet att evapuratorn läcker. Är inte den ganska väl inkappslad så att det är svårt att se läckaget.
Tänkte bara om ac firman som gjorde felsökningen drog till med detta också
för säkerhets skull så att säga (och för att kunna fakturera lite mera).
Har en annan kompressor som skall fungera och har rätt avstånd scihmsat på magnetkopplingen, ca. 0.45mm. har jag för mig .
Jag tänkte eventuellt göra följande. Byta kompressorn, byta kondensor och fylla på systemeten själv med gas och se vad som händer. Tänkte inte byta torkfiltret i detta skede.
Om nu evapuratorn läcker och den måste bytas så måstre man väl i alla fall byta torkfiltret eller...
Trycker man på påfyllningsventilen så pyser det till och det kommer lite spårmedel. Det tyder väl på att systemet inte är helt tomt eller..
Någon som bytt kompressor och kondensor? Verkar lite halvtrångt att komma åt kompressorn och för all del även torkfiltret och kondensorn för att inte tala om förångaren. Vill därför vänta med förångaren om det är möjligt.
Någon som har bra tips var man kan köpa kondensor så billigt som möjligt.
S80 07 Turbo aut summum .
Mackan
Mackan