Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ah17
Skulle vara intressant att höra med vilka intervall era kompressorer jobbar.

Min kompressor är på i cirka 7s för att sedan vara av i cirka 30s. Soligt ute 24grader. Innetemp på 21 grader.

Gissningsvis så så slår ju kompressorn av för att rätt temperatur är uppnåd eller för att trycket blir för lågt. Det är svårt att höra kompressorn när tempen ställs på lägsta men jag uppskattar tiderna till att vara desamma.

Tiderna är baserade på tomgångskörning.

Temperaturtrögheten är större än tryckets dito så därför undrar man om kompressorn inte borde vara igång längre perioder ur ett reglerteoretiskt perspektiv.

Jag har inget reelt problem med kylningen för tillfället men bilen är trots allt 5 år gammal.
Användarvisningsbild
av ah17
Kopplade på min refilltub med manometer. Kompressorn slår ifrån när trycket på manometern nått en speciell nivå, P1.

Det skall inte tolkas som om den slår ifrån pga av att den når ett visst tryck. Utan det var bara en iaktagelse. Fyllde sedan på lite gas och nu slog kompressorn ifrån vid en högre nivå på trycket, P2. Utan att klocka tider så tolkar jag det som om beteendet är normalt om inte så skulle ju kompressorn fortsatt att gå tills trycket nått samma nivå som P1.
av tgunnarsson
ah17 skrev:Kopplade på min refilltub med manometer. Kompressorn slår ifrån när trycket på manometern nått en speciell nivå, P1.

Det skall inte tolkas som om den slår ifrån pga av att den når ett visst tryck. Utan det var bara en iaktagelse. Fyllde sedan på lite gas och nu slog kompressorn ifrån vid en högre nivå på trycket, P2. Utan att klocka tider så tolkar jag det som om beteendet är normalt om inte så skulle ju kompressorn fortsatt att gå tills trycket nått samma nivå som P1.
Är det fortfarande samma av/på tider efter att du blåst i tuben? Vart köpte du refillen och vad kostade den? Märktes det någon skillnad på kyla före/efter?

Âr det någon som nått fram i mot[…]

Elpriset

Har för en gångs skull varit en del lit[…]

Injektorer

Frågan är om man verkligen behöver[…]