- tis 19 maj 2009, 20:51
#290003
Skulle vara intressant att höra med vilka intervall era kompressorer jobbar.
Min kompressor är på i cirka 7s för att sedan vara av i cirka 30s. Soligt ute 24grader. Innetemp på 21 grader.
Gissningsvis så så slår ju kompressorn av för att rätt temperatur är uppnåd eller för att trycket blir för lågt. Det är svårt att höra kompressorn när tempen ställs på lägsta men jag uppskattar tiderna till att vara desamma.
Tiderna är baserade på tomgångskörning.
Temperaturtrögheten är större än tryckets dito så därför undrar man om kompressorn inte borde vara igång längre perioder ur ett reglerteoretiskt perspektiv.
Jag har inget reelt problem med kylningen för tillfället men bilen är trots allt 5 år gammal.
Min kompressor är på i cirka 7s för att sedan vara av i cirka 30s. Soligt ute 24grader. Innetemp på 21 grader.
Gissningsvis så så slår ju kompressorn av för att rätt temperatur är uppnåd eller för att trycket blir för lågt. Det är svårt att höra kompressorn när tempen ställs på lägsta men jag uppskattar tiderna till att vara desamma.
Tiderna är baserade på tomgångskörning.
Temperaturtrögheten är större än tryckets dito så därför undrar man om kompressorn inte borde vara igång längre perioder ur ett reglerteoretiskt perspektiv.
Jag har inget reelt problem med kylningen för tillfället men bilen är trots allt 5 år gammal.