Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sidhabo
History:
Startmotorn pajade: Bytt
Jordning från minus pol batteriet kass. "Stora" jordpunkten i chassit. Fixat ordentligt nu.

Efter detta startade den och laddade. Enda problemet var att laddningslampan flämtade något när den gick på tomgång. Så fort jag kom över 1000v/m var laddningslampan ok.
Sen var jag utomlands 3 veckor och sonen rattade bilen. Direkt när han tog den lös laddningslampan konstant. Han körde glatt vidare i 3 mil tills den dog :)

Kollade när jag kom hem. Ingen laddning alls när jag mätte på batteriet. Idag handlade jag generator på skroten och monterade. Nu kom mysteriet. Startade ok (hade laddat batteriet full ). Men ingen laddning :cry:
Mätte på generatorn när motorn var igång. 54 V :shock: (mätte mellan batteri minus och generator plus). Mätte på generator minus. Det var 0 V.
Stannade bilen och kopplade loss generator plus. Startade och mätte på generator plus. Fortfarande 54 V grrrrrrrrrr.
Stannade bilen och mätte på generator plus. 54 V men den drog rätt snabbt ner mot 0 V. Nån konding eller liknande som laddade ur antar jag.

Fråga 1:
Ska man få 12 V på generator plus när man kopplat bort anslutningen och motorn är igång. Man kanske måste belasta den för att få 12 V :?: ??:-/

Vore ju bäst ifall jag fick en kass generator från skroten ... Men detta var en "dyr" skrot med generatorn på hyllan. 700 kr :evil: Så de borde rimligen ha testat den (får fråga på måndag när de öppnar igen).

Det jag är orolig för är att det är fel på nåt annat än generatorn. Jag hade ju ingen jordning alls i chassit från batteri minus, när problemen med startmotorn började. Kanske gick massa hemske strömmar fel vägar då ...

Fråga 2:
Några ideer om vad annat som kan ha pajat förutom generator ? 54 V på generator plus känns ju som att den inte är ansluten alls ?? Spänningen på batteri plus var ca samma som när motorn är avslagen. Uppenbart ingen ladding fram dit . Inte ens 54 V he he. Tänkte mig att generator plus var direkt kopplad till batteri plus via den tjocka röda kabeln. Är det så ? Om så är fallet borde jag väl ha nåt kabelbrott mellan generator plus och batteri plus ?:-/

Alla tips mottages tacksamt. Skulle behöva fixa det imorgon innan jag åker utomlands igen på måndag morgon. Stress, stress ....

Kan det vara problem i mätarhuset. Har plockat ur och i ett antal gånger på sistonde. Jag vet emwtur har tagit upp detta några gånger ... Ingen laddningslampa lyser nu när motorn är igång. Har inte hunnit fatta hur man ska kolla detta. Emwtur help !!
av blådåren
Har du kopplat loss generator+ med motorn igång???, är nog inte helt lyckat , utan belastning rusar spänningen och det säger "poff " rätt snart.
Men med motor avstängd och tändning på, har du 12v i klena kabeln upp till laddlampan?, det måste finnas för att generatorn ska börja ladda.
jordning mellan block och generator??, chassi och kaross var ju ok!.
Grova kabeln från generator går till starten och vidare till batteri men antar att du har koll på det?!.
Laddlampan är en rätt kass "kontroll" för hur mycket det laddar, det räcker med att spänningen är lika mellan b+ och upp till lampan, duger mest till att kolla om remmen är hel :wink: .
Kolla med multimeter med bilen avstängd (ett tag) spänning över batteripolerna, starta bilen och mät igen.
Vilospänning borde vara över 12-12.5v ca, med bil igång ske det vara över 13.5v .
Annars är det läge att mäta batteriet, går det att mäta syravikt eller är det underhållsfritt?, isf belastningsprov på välsorterad/riktig mack.
Användarvisningsbild
av emwtur
Jag hade en SAAB som laddningsregulatorn pajjade på en gång - generatorn gav 18 volt,
var tvungen att köra hem bilen på natten :-) Inte en lampa var hel och det stank om bilen,
när jag kom hem , svavelsyran i batteriet kokade.
Nåväl - du hade 54 volt på generatorn och 12 på batteriet - då måste kablarna däremellan vara av !
låter enkelt va ?
enklaste sättet att kolla om det stämmer;
Dra en extra (lös) sladd från generatorn till plus på batteriet , och sätt en startkabel mellan jord på generatorn och minus på batteriet , fungerar allt normalt då så är det bara att testa att lossa en kabel i taget och se vilken det var.
Tyvärr tar generatorn stryk ( hårt) av att gå obelastad - spänningen stiger helt ohämmat till typ 54 volt :-) !
Du skrev ju innan att startmotorn var bytt - och som "blådåren" påpekar så går kabeln från generatorn till batteriet via startmotorn - "börjar ana oråd" !
/emwtur
Användarvisningsbild
av sidhabo
Fick äntligen tid att mäta och felsöka. Nåt el-geni har dragit dubbla kablar från startmotorn. Både till generatorn och batteriet. För generatorn var det orginalkabeln som var inkopplad. Jag hade kopplat den "nya".
Så går det när man stressar. Hade jag haft koll på vilka kablar jag tog loss vid startmotorn hade jag tjänat 700 kr :cry:
Lärdom: Funkar inte att mäta på generatorn obelastad. Min klarade sig i alla fall. Funkade ok när jag kopplade in den. Hade den bara igång nån halvminut med obelastat.

Det enda konstiga nu var att laddlampan inte lyste direkt när jag bytt startmotor (med generatorn hängande i luften, inte inkopplad vid startmotorn). Lamplan "flämtade" ju på tomgång så den bör inte vara trasig ... Men det lägger jag nog till avdelningen olösta mysterium ....

Tack för alla tips ! Det var ju ett enkelt problem trots allt.
Ifall nån behöver en billig generator finns det att hämta i Göteborg till rea pris, 300 kr :D
Visa din semesterbil(d)

Triumfbågens mega rondell minns jag fr&ar[…]

Tack för tipsen, tror att jag satsar på[…]

Felkod P24C6 Partikelsensor

Då du bytte på en Volvo-verkstad s&a[…]