- mån 27 apr 2009, 21:16
#283264
Hejsan
Volvo S80 T6 99 års modell
Automat
Har nu fått vidgjort vevhusrengöringen..men fick lämna tillbaka bilen dagen efter..det läckte bränsle från en slang vid spridar railen...Och sen började det att läcka vid spridarna oxå...så nu har dom bytat o-ringarna och nu är det tätt..och fick beskedet att ut och provköra den riktigt ordentligt ..och det gjorde jag oxå...Körde upp i 110 och gjorde kickdown...och bra tryck i motorn...så jag kom upp i 160 och provade att göra kickadown igen..oxå bra tryck i motorn...och plöstligt så sa det poff..och motorn blev orkelös..ingen kraft alls..inte vid kickdown..och ljudet poff lät som en slang eller nåt plastaktigt hade gått i sönder..så jag kollade i motorn om där var någon slang som hade lossnat eller gått i sönder..men hittade ingenting..kan turbon ha pajat??..
När det sa poff så lät det inte som metall aktigt utan som en slang som lossnar ur högt tryck...Jag la märke till att varv tals spärren inte funkar längre på läge P..Var sitter den på S80???
Kan det vara den som spökar och som sa poff??...Men vidare till historien..körde in till Mcdonald och köpte en hamburgare och körde hem och när jag kommer till rundelen och saktar ner så går varvtalet ner till ca 500..sen går den inte på alla 6 cylindrarna...Går mycket ojämn..kör in till sidan och provar att gasa lite..går lite ojämnt till jag kommer upp lite i varv sen går den jämnt och på alla cylindrarna..släpper gasen och varvtalet går ner till under 500 så motorn nästan stannar..och hinner se att varningstexten.."Lågt oljetryck" visas och som försvinner medesamma igen och varvtalet går upp där den ska vara..och sen så går varvtalet upp och ner och motorn går ojämnt igen..gasar lite igen och håller kvar den där en stund..sen går den jämt och jag kör hemåt..men fortfarande ingen ork och inga felkoder alls...
Vad heter varvtals spärren på engelska och var sitter den??
kan turbon ha rasat??
Peter
Volvo S80 T6 99 års modell
Automat
Har nu fått vidgjort vevhusrengöringen..men fick lämna tillbaka bilen dagen efter..det läckte bränsle från en slang vid spridar railen...Och sen började det att läcka vid spridarna oxå...så nu har dom bytat o-ringarna och nu är det tätt..och fick beskedet att ut och provköra den riktigt ordentligt ..och det gjorde jag oxå...Körde upp i 110 och gjorde kickdown...och bra tryck i motorn...så jag kom upp i 160 och provade att göra kickadown igen..oxå bra tryck i motorn...och plöstligt så sa det poff..och motorn blev orkelös..ingen kraft alls..inte vid kickdown..och ljudet poff lät som en slang eller nåt plastaktigt hade gått i sönder..så jag kollade i motorn om där var någon slang som hade lossnat eller gått i sönder..men hittade ingenting..kan turbon ha pajat??..
När det sa poff så lät det inte som metall aktigt utan som en slang som lossnar ur högt tryck...Jag la märke till att varv tals spärren inte funkar längre på läge P..Var sitter den på S80???
Kan det vara den som spökar och som sa poff??...Men vidare till historien..körde in till Mcdonald och köpte en hamburgare och körde hem och när jag kommer till rundelen och saktar ner så går varvtalet ner till ca 500..sen går den inte på alla 6 cylindrarna...Går mycket ojämn..kör in till sidan och provar att gasa lite..går lite ojämnt till jag kommer upp lite i varv sen går den jämnt och på alla cylindrarna..släpper gasen och varvtalet går ner till under 500 så motorn nästan stannar..och hinner se att varningstexten.."Lågt oljetryck" visas och som försvinner medesamma igen och varvtalet går upp där den ska vara..och sen så går varvtalet upp och ner och motorn går ojämnt igen..gasar lite igen och håller kvar den där en stund..sen går den jämt och jag kör hemåt..men fortfarande ingen ork och inga felkoder alls...
Vad heter varvtals spärren på engelska och var sitter den??
kan turbon ha rasat??
Peter
Senast redigerad av 2 flashwebb, redigerad totalt 0 gång.