Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av flashwebb
Hejsan
Volvo S80 T6 99 års modell
Automat

Har nu fått vidgjort vevhusrengöringen..men fick lämna tillbaka bilen dagen efter..det läckte bränsle från en slang vid spridar railen...Och sen började det att läcka vid spridarna oxå...så nu har dom bytat o-ringarna och nu är det tätt..och fick beskedet att ut och provköra den riktigt ordentligt ..och det gjorde jag oxå...Körde upp i 110 och gjorde kickdown...och bra tryck i motorn...så jag kom upp i 160 och provade att göra kickadown igen..oxå bra tryck i motorn...och plöstligt så sa det poff..och motorn blev orkelös..ingen kraft alls..inte vid kickdown..och ljudet poff lät som en slang eller nåt plastaktigt hade gått i sönder..så jag kollade i motorn om där var någon slang som hade lossnat eller gått i sönder..men hittade ingenting..kan turbon ha pajat??..
När det sa poff så lät det inte som metall aktigt utan som en slang som lossnar ur högt tryck...Jag la märke till att varv tals spärren inte funkar längre på läge P..Var sitter den på S80???
Kan det vara den som spökar och som sa poff??...Men vidare till historien..körde in till Mcdonald och köpte en hamburgare och körde hem och när jag kommer till rundelen och saktar ner så går varvtalet ner till ca 500..sen går den inte på alla 6 cylindrarna...Går mycket ojämn..kör in till sidan och provar att gasa lite..går lite ojämnt till jag kommer upp lite i varv sen går den jämnt och på alla cylindrarna..släpper gasen och varvtalet går ner till under 500 så motorn nästan stannar..och hinner se att varningstexten.."Lågt oljetryck" visas och som försvinner medesamma igen och varvtalet går upp där den ska vara..och sen så går varvtalet upp och ner och motorn går ojämnt igen..gasar lite igen och håller kvar den där en stund..sen går den jämt och jag kör hemåt..men fortfarande ingen ork och inga felkoder alls...
Vad heter varvtals spärren på engelska och var sitter den??
kan turbon ha rasat??

Peter
Senast redigerad av 2 flashwebb, redigerad totalt 0 gång.
av flashwebb
Uppdatering:
La växelen i läge N och gasade upp till 2000 varv och den gick lite ojämnt där då och även vid 3000 och 4000 varv..
La växelen i läge D och gasade på och 2:an gick i vid 5700 varv..låter lite väl mycket tycker jag...Kan det ha med att varvtalspärren inte funkar när jag provar i läge P??...men fortfarande orkelös

poff ljudet låter precis som om man knycklar ihopa en plastflaska och sen blåser upp den igen
Senast redigerad av 1 flashwebb, redigerad totalt 0 gånger.
av flashwebb
Hejsan greeeken
Jaa...om nu gasspjället kan säga poff..för det var det ljudet jag hörde..sen blev den orkelös..
Kan det vara magnetventilen??
Läste detta topic att magnetventilen styr turbon
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... rk#p111247

Men kan magnetventilen göra att den bara går på några cylindrar ibland??
och varför funkar inte varvtalsspärren längre?
Peter
Användarvisningsbild
av Tomas88
Nu är inte detta svar på din fråga men med tanke på att du fått varning för lågt oljetryck så kanske du skulle ta det lite lugnare än att vrva till 5700 var osv.
av flashwebb
Tomas88 skrev:Nu är inte detta svar på din fråga men med tanke på att du fått varning för lågt oljetryck så kanske du skulle ta det lite lugnare än att vrva till 5700 var osv.
Det kommer bara när jag släpper gasen och varvtalet åker under 500 och motorn håller på att stanna sen går varvtalet upp igenn
Användarvisningsbild
av andreas 80
Har du verkligen kollat ordentligt så inte en tryckslang/rör från turbon släppt?

Då tappar du ju turbotrycket och bilen blir riktigt trött i jämförelse.
Dessutom så får ju motorn inte den luft som har uppmätts vilket kan ge konstiga fenomen som låg/orolig gång.
Användarvisningsbild
av greeeken
Har olje lampan blinkat till så skulle ja inte köra en cm till, tills man rett ut vad problemt är.
Antar att du kolalt olje nivån så klart.

Angående det jag skrev om gasspjället så är det just det du skrev att den går ner mot ca 500 varv.
Användarvisningsbild
av isak
hej flashwebb.
för mig låter det som andreas har vettig diagnos! oljetrycket är det säkert inte något fel vid så låga varvtal oletryckskontaktens värde mm? kan vara lurigt att se om någon slang på laddsystemet glidit av?
isak
av flashwebb
Hejsan
Det visade sej en slang hade spruckigt...så dom skarvade ihopa den och nu går den som den ska igen..
den satt någonstans nere vid kylaren
Laddningslucka

Testa med att trycka på central lås/l&[…]

Det är inte bimetall utan en skivformad PTC-s[…]

TommyP86, fick du till Neutral genom att sätt[…]

Hej. Vi besiktigade den gamla diesel toyota Hi-Ace[…]