Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av cbs
Min Volvo 745 -91 vägrar att starta!
Motorn får bränsle, bensinpumpen går och stiften blir blöta.
Gnista kommer mycket sporadiskt. Ibland ingen gnista alls, ibland svag gnista på cyl 1 och 2 men ingen på 3 och 4. Jag har kopplat tändinställningslampa på tändkabeln mellan tändspole och fördelare och den blinkar lite oregelbundet ibland och ibland inte alls.
Jag har bytt tändkablar, rotor och fördelarlock.
Jag har kontrollerat de flesta kabelskarvar och jordpunkter. Kontrollerat säkringar. Inga felkoder. Jag har mätt alla givare jag hittat mätvärden för och de jag kollat verkar ok. Gasspjällkontakten är kontrollerad och fungerar. Det finns batterispänning på blå sladd vid tändspolen. Jag har provat med annan tändspole, annan svänghjulsgivare, annan styrenhet för tändningen och annat radioavstörningsrelä men inget har hjälpt.

Vad ska jag göra nu???
Kan styrenheten för bränslesystemet påverka tändningen så att jag får felet som jag beskrivit?
av cbs
Jag har provat att rengöra kontakterna bakom tändspolen utan förbättring. Jag har även provat med annan tändspole inklusive tändmodul/effektsteg.
av cbs
Jag har ju provat med annan styrbox till tändningen utan att det hjälpt. Jag tycker det verkar långsökt att styrboxen till bränsleinsprutningen skulle ge felet som jag beskrivit men det kanske den kan?
Det är 3 ledningar som går från tändningens styrbox till bränsleinsprutningens styrbox. Jag har mätt lite på dessa med följande resultat. Alla mätningar är gjorda med boxarna inkopplade som de ska.
Anslutning nr 3 på tändningens styrbox går till anslutning nr 22 på bränsleinsp styrbox, på denna har jag 0,06 volt när jag kör på startmotorn och 0,01 volt med tändningen påslagen.
Anslutning nr 8 på tändningens styrbox går till anslutning nr 25 på bränsleinsp styrbox, på den har jag ca 0,1 volt vid körning på startmotorn.
Anslutning nr 17 på tändningens styrbox går till anslutning nr 1 på bränsleinsp styrbox, på denna har jag 5-7 volt vid körning på startmotorn, 11,3 volt med tändningen påslagen (drygt 1 volt lägre än batterispänning) och 0,05 volt med tändningen avslagen.

Som sagt jag vet inte vad det ska vara för värden men det måste ju gå att mäta sig till felet istället för att byta saker på måfå!?
av Hemulen
Bytte du eller ohmmätte den långa tändkabeln till tändspolen? kamremmen kollad så den inte hoppat? Tändspolen du provade var den kontrollerad så den funkar?Likaså svänghjulsgivaren. Har hittat uppgifter hur du kan mäta spolen:Tändning av,lossa dom två kontakterna en 3-polig en 2-polig,ohmmät mellan kontakt b på 3-polig och jord=0-Ohm,på den 2-poliga,mät mellan a och jord=0-Ohm.Du kan använda insugningsgrenröret som jordpunkt.Kolla spänning till spolen:Tändning på,batterispänning mellan kontakt A på den 3-poliga kontakten och jord.Gör samma mätning när du kör på starten,att där finns spänning. 8)
av cbs
Tack för tipsen, tyvärr har jag inte fått igång liket ännu!
Här kommer lite svar på Hemulens tips:
Långa tändkabeln från tändspolen är bytt till ny.
Kamremmen är hel men jag har inte kollat om den har hoppat. Det borde ju bli gnista även om den har hoppat!?
Svänghjulsgivaren jag provade med kom från grannens bil som funkar både före och efter lånet! Tyvärr har grannens bil Bosch-system så det är inte så mycket som går att låna och prova med.
Den andra tändspolen jag provade med kommer från en skrotad bil så jag vet ju inte säkert att den är ok men den funkar lika bra eller dåligt som den som satt ursprungligen i bilen, ibland oregelbunden gnista ibland ingen alls.
Jag har kollat jordningarna på tändspolen med Ohm-mätare och jag har batterispänning fram till spolen både med tändning påslagen och när jag kör på startmotorn.

En envis rackare som inte startar, jag måste ha missat något skitfel.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Mät triggersignalen till tändspolen.

Grå kabel till ansl. B på det 2-poliga kontaktstycket till tändspolen.
Här ska vara ca 50 mV (0,05 volt) med tändningen på, ca. 250 mV (0,25 volt) när startmotorn snurrar motorn och ca 550 mV (0,55 volt) med motorn på tomgång.

Hej min volvo 945 1991 b230f har börjat gasa […]

Visa din semesterbil(d)

Triumfbågens mega rondell minns jag fr&ar[…]

Tack för tipsen, tror att jag satsar på[…]