Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Någon som har erfarenheter av att ha åtgärdat fel på bil med felkod enligt rubrik?

De första 15 sek efter att jag startat bilen går den bra men sedan dippar tomgången.
Tomgången är på tok för låg och ibland dippar den ner till gränsen att bilen skall dö men den brukar återhämta sig. Tomgånge ligger på ca 200-600 rpm. Förbrukningen ligger ofta kring 1,2-1,3 oavsett körsätt, sällan under 1,2.

Tacksam för tips.

Det jag gjort med bilen är:
bytt stift, rotor o fördelarlock bytt, tempgivare bytt, tomgångsmotor bytt mot annan, gav ingen skillnad, båda tomgångsmotorerna smorda o rengjorda, spjällhus kollat o packning bytt, kollat tjuvluft med startgas, gav inget, luftfilter bytt, bilen har ECC men tomgången beter sig likadant med den avstängd. Även soppa och spridarrelän är bytta.

MVH
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Misstänkte det...därför min fråga!
Felkod 1-2-2 = fel i lufttempgivaren.
Regina-systemet har en lufttempgivare istället för luftmassemätare som Bosch-systemet har.

*Koppla ur den 2-poliga kontakten från givaren.
*Peta bak gummidutten bak på kontakten (mot kabeln).
*Vrid på tändningen och mät spänningen mellan klämma 1 och stomme. Här ska vara ca 5 volt.

Ta ur givaren och mät resistansen mellan stiften.
Vid +20°C ska du ha ca 3000 ohm.
Vid +30°C ska du ha ca 2000 ohm.
Vid +40°C ska du ha ca 1300 ohm.
av DDD
Tackar ska kolla.
En sak som är märklig. Jag kollat givaren innan. Tidigare har jag inte fått någon felkod. Efter att jag gjorde funktionstest, via diagnosboxen fick jag fel koden?

Jag börjar även misstänka att styrboxen gjort sitt.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
DDD skrev:Lufttempgivaren bytt, mätresultat ok.

Tacksam för fler tips innan jag byter styrbox.

MVH
Har du testat att nolla adaptinerna genom att ta ur och sätta tillbaka säkring #1?
av Hemulen
Bara tänkte på det att bilen går bra i 15sekunder. 15 sekunder tar det för din lambdasond att bli varm och förhoppningsvis börja fungera.Kanske knas med sonden? vad vet jag.........Kanske mäta upp sonden? ?:-/
av DDD
Bilen är "nollad" men sätter felkoden igen.
Lambdalampan började lysa men slocknade efter att jag nollade bilen och bytte 1:ans säkring?

Ska kolla lambdan med. Den ser dock ok ut vid okulärbesiktning.
av DDD
Nu är även lufttempgivarens gummihölje bytt. Jag har nollat felkoder genom boxen. Boxen sätter 1-1-1 nu men tomgången pendlar fortfarande mellan 200-600 rpm. Bilen går lättare på tomgång när ECC:n är avstängd men tomgångs vartalet går aldrig över 600 rpm vilket den gör de första 10-15 sek efter start när den är kall.

Har varit lite lat och har inte mätt lambdan eller kollat efter avgasläckage ännu.

Tacksam för fler tips, gärna gällande kontroll avgasläckage, lambda och ECCkompressor, har även fundering på om kompressorn börjar gå illa och har för mig att den fanns en reparationssats till den hos Volvo men jag kan ha fel?. Sedan bör jag även tillägga att varvräknaren börjar leva sitt eget liv ibland.

MVH
Volvo car UX

Själv kan jag inte se att något blivi[…]

Hej, jag har en xc60 T8 2023 . Mitt problem ä[…]

Bromsar på S60

Dessutom bromsar bilen bara bak om du har (anv&aum[…]