NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Meswe
Som rubriken lyder. Idag bytte jag till sommardäck och alla gick som på räls tills jag kom till vänster fram däck. Då fick jag av alla muttrar utan problen. Men vid påsättning av sommardäcken efter att ha fått på alla muttrarna och man gör den där sista draget med "biltemas" fälgkors så gick hjulbulten av!? Är ju inte sveriges starkaste man precis men ska man verkligen kunda dra av hjulbulten med ren handkraft?

Nu har jag visserligen 4 bultar kvar tänker nu.
Svaret är ja och nej. JA för att alla 4 sitter fast. NEJ för att bara 3 sitter som de ska och den fjärde går varken skruva åt eller skruva av? Den sitter bara o snurrar. Men som sagt går inte få loss och går inte få på "hårdare". Verkar va nå gäng problem? eller att hjulbulten sitter lös?

Det andra problemet hoppas jag är ngt enklare åtgärdat men går de lösa med ny hjulbult? Behöver väl inte lossa och byta navet och bromsar o allt?

Så jäkla typiskt bara för att man vill byta däcken hemma själv istället får åka till däckverkstad..

Bilen är en V50 Addition -05 med orginal 15" volvo sommardäck/fälgar
Inga konstigheter dvs..
Senast redigerad av 1 Meswe, redigerad totalt 0 gånger.
av greenbay
Du får helt enkelt ha loss hjulet, så du kan inspektera gängorna i navet.
Kanske räcker det med nya hjulbultar, men du kanske får förbereda dig på ett navbyte.
Kolla samtliga hjulbultar på bilen, och dra gärna med moment i fortsättningen, brukar vara runt 100Nm.
Kanske är det just däckverkstaden som sabbat gängor och bultar tidigare?
greenbay
Användarvisningsbild
av CarMan
jag är tämligen säker på att det går att köpa lösa skruvar, för det brukar det göra. Men har inte behövt göra det på en V50, så jag vet inte om dom saluförs som lös del. (det går ialla fall på andra bilar med samma konstruktion)
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Flyttar till Bilvård, styling, väghållning då det kan vara intressant för de som kör andra bilar.
Användarvisningsbild
av CarMan
spontant tycker jag det flytas väldigt mycke trådar nuförtiden (dom flästa till ekonomi)

varför inte ha kvar dom på den bilmodel dom tillhör? Fr mig sänns det som den absolut naturligaste platsen.
Användarvisningsbild
av henka35
CarMan skrev:spontant tycker jag det flytas väldigt mycke trådar nuförtiden (dom flästa till ekonomi)

varför inte ha kvar dom på den bilmodel dom tillhör? Fr mig sänns det som den absolut naturligaste platsen.
Håller med, detta kan ju faktiskt vara ett modell relaterat problem! Och inte bilvård mm ?:-/

Man kan köpa skuvarna lösa från volvo. Bara åka in och beställa eller de flesta ÅF brukar ha lite i lager.
Men mitt råd är att du byter ALLA skruvar och inte bara en defekt. För om en går sönder kommer du kanske få problem med de övriga i framtiden.

//Henrik
av Meswe
Va in till Volvo idag. Trodde inte det själv med verkstaden va öppen idag =)
Dom sa att de borde nog gå på garantin då bilen är köpt av dem så sent som i november bara och hade 2års garanti. Han i verkstads-kundtjänsten va mycket trevlig och bemötande och tog en order och bokade tid på måndag. Både han och den tillkallade serviceteknikern från verkstaden som kom o kikade på bult/mutter mm. sa att det borde täckas av garanti då pinnbultarna ej ska kunna dras av på detta sätt med handkraft. Så får se på måndag va beskedet blir. Hoppas på det bästa.

Tack för alla svaren
av dali
Sannolikt har någon använt (för kraftig) mutterdragare tidigare och utmattat bultarna. Det kan även vara materialfel, men jag tycker det borde ha visat sig tidigare. I alla fall bör du fundera på att byta ut alla bultarna, de lär ha dragits åt med samma mutterdragare.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
CarMan & henka35. Nu glömde jag faktiskt att flytta denna tråd så den får vara kvar..

Bilvård, styling och väghållning
Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Såvitt jag vet handlar denna tråd om fälg/däck..
Användarvisningsbild
av CarMan
~Kalle~ skrev:CarMan & henka35. Nu glömde jag faktiskt att flytta denna tråd så den får vara kvar..

Bilvård, styling och väghållning
Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Såvitt jag vet handlar denna tråd om fälg/däck..

Ganska myck OT, men vill fylla på med min egen uppfattning.

har jag tilexempel dragit av en pinbult vid montering av fälg, så har jag viserligen monterat av o på en fälg, men vi diskuterar inte fälgar!!! vi kan mycket väl har ett produktrelaterat fel, eller en produkt relaterad lösning på detta problem, då det ska ligga under rätt produkt grupp...

om vi hade diskuterar nya fälgar eller modifiering av fälgar, så är man inte låst till "produkten" utan et extärnt föratag kan modifiera fälgar, till både V50 & XC 90, eller så letar man däck, eller nya fälgar. Inte heller så är man låst till produkten (med vissa undantag är man även där låst till produkten)

jag har som jag sagt reagerat på att många anddra trådar har flyttats, helt i onödan
C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]