Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hagos
Har en importerad T5:a årsmodell 1998.
Ska byta kamrem, men kollar man biltema eller mekonomen så ges lite
tvetydiga uppgifter.
Nån T5:a finns överhuvud taget inte med.
Nån som vet hur många kugg det ska vara på en T5:a på 166 kW ??

stefan
av Bengan75
Har svårt tänka mig det skiljer sig på antal kugg mellan import och svensksåld.

Är det verkligen en T5 och inte en 2.0T? Kan ju iofs vara samma 2.0 T-5 som i äldre 850s, men kamremmen e väl samma som till vanliga 2.3 isåfall.
av hagos
Har nu fått bekräftat hos Volvo att det är en 2.0 liters motor med Turbo 5:a. Man har speciella skatteregler i Italien (där denna kommer ifrån) som gör att motorer över 2 liter blir dyrare skattemässigt. Det är alltså samma motor som i 850, 20 ventilare 2 liters med 148 kugg.
D Volvo påstår även att man inte behöver per automatik byta spännrulle utan att det räcker med remmen !!! Kan det vara möjligt ?
av Bengan75
Alla volvos motorer i denna bil är femmor.. Hurvida 2.0T är samma som import T-5 vet jag inte men det är ju möjligt. Kollade några regnr i annonser på blocket som stod som 2.0T och där stod det 166kW på vägverkets sida. Enligt Wikipedia har den dock 180 hästar. Hurvida detta är samma motor eller 2 olika låter jag vara osagt. Det jag vet är att de som hette T-5 i italien 1994 hette Turbo i Sverige. Skillnaden var 2.0 mot 2.3 och 211 hästar istället för 225.
av *pettson*
hagos skrev:Har nu fått bekräftat hos Volvo att det är en 2.0 liters motor med Turbo 5:a. Man har speciella skatteregler i Italien (där denna kommer ifrån) som gör att motorer över 2 liter blir dyrare skattemässigt. Det är alltså samma motor som i 850, 20 ventilare 2 liters med 148 kugg.
D Volvo påstår även att man inte behöver per automatik byta spännrulle utan att det räcker med remmen !!! Kan det vara möjligt ?
Sök i tidigare trådar om ämnet och du skola finna information om kamremsbyten och vad som är runt detta. Så tar du egna beslut baserade på vad du känner.

Hej. Jag delar ut internet från min mobiltel[…]

SKF eller Gates är nog mest en fråga om[…]

Tack för svar. Ps. Hannade i fel forum, moder[…]

Välkommen ut i trafiken

Har beställt på www.trodo.se. Det var […]