Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av AfTech54
Hej!

Vart är alla proffs? Har jag fel rubrik eller är problemen olösliga :???:

Jag har några problem med "Pentan" som jag inte hittat orsaken till.

1) Jag har problem med min 745-883GL -92, B230F när den är kall, d.v.s. att motorn tjuvstoppar. Om jag nuddar gasen när jag startat den (inom ca ett par minuter) så sjunker varvet och den självdör. Om jag inte rör gasen står den och tuffar på med 700-800 r/m. Den kan även stanna efter det att jag börjat köra, känslan är dock att problemet uppkommer när den är kall. Någon som har tips på trolig felkälla?

2) När den är varm kan varvräknaren flaxa lite på tomgång, men jag märker inget på motorvarvet som tyder på att varvtalet ändras?

3) Jag är osäker på vad jag har för insprutningssystem, någon som har koll?

//Roger
Senast redigerad av 2 AfTech54, redigerad totalt 0 gång.
Får att svara nåt vettigt på 1) behöver vi reda ut 3)...
LH2.4 (tändsyst: EZ116K) har luftmassemätare, bränslepump under bilen och en "vanlig" cylindrisk tändspole.
Regina (tändsyst: Rex) har ingen luftmassemätare (tempgivare i stället), bara en pump i tanken och en fyrkantig tändspole.

2) Tändlägesgivare som är på väg? Men det borde märkas på tändmissar, särskilt vid start. Dålig kontakt nån annan stans...
Hej och tack Sparkz!

Jag grejar inte att krypa under bilen. Tändspolen är dock av det fyrkantiga slaget och efter luftfiltret sitter en vad jag trodde var luftgivare, men då är det förmodligen en tempgivare. Den är ca 25 mm lång med 2x8 genomströmningshål och "instoppad" på vänster sida (i färdriktningen) i plaströret efter filtret.

När det gäller varvräknaren så tycker jag mig inte ha upplevt att motorvarvet ändrar sig. Jag inbillar mig att det bara är varvräknaren som hoppar, detta sker även med varm motor.

Finns det någon särskild motortempgivare för insprutningen, eller används samma som för tempmätaren?

//Roger
Användarvisningsbild
av Sparkz
OK, då är det Regina.

En kompis ringde idag med samma kallstartsproblem på sin 745 -91 med Regina. Jag har inte varit ute för det själv så jag har inte grävt djupare i det. Det enda jag kommer på är tryckgivaren som sitter på staget till vänster fjäderbenstorn, liten rektangulär sak med en slang till insuget och en trepolig kontakt. Kolla slangen först och främst, själva givaren går sällan sönder.

Tempgivaren är ju en tanke. Det är två olika till tempmätare och bränslesystem, den bakre är till bränsle/tändsystem. Små platta stift, samma typ av kontakt som till spridarna. Det är en "dubbel" givare, ett stift till tändningen och ett till bränslet. Du mäter alltså mellan jord och ett stift i taget, ska vara samma motstånd.
Här är kurvan på en tempgivare, iofs till 850 men den stämmer hyfsat.
Bild
Elpriset

2800 kr inklusive alla avgifter. Det kan ju in[…]

Ok,tack ,får undersöka hur man kollar s[…]

Köpa en tidig XC90?

Undvik 2016. Det är flertalet faktorer. Motor[…]

Volvo car UX

Någon som fått uppdateringen till sin[…]