NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av _lucifer_
Är det många av er som råkat ut för fastfrusen handbroms?

Har själv haft en S40 -05 där jag aldrig råkade ut för detta men däremot på min nuvafande V50 -09 händer det lite då och då.
Pratade med en annan V50 -08 ägare igår som satt fast med samma problem. Personen i fråga hade tidigare ägt en -07 utan liknande problem. Däremot så händer det tydligen väldigt ofta på nyare (facelift och framåt)!?

Undrar om det gjorts någon ny konstruktion på bromsarna efter "facelift"?
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Varför drar du handbromsen när det är frysgrader ute då?
Bättre att lägga i växel då o komma ihåg att trycka ner kopplingen innan du startar. På MY09 i vart fall är det så att det går inte ens o starta om du inte håller kopplingen nere först.
av Kluster
Har haft en V50 MY07 och har nu en V50 MY08 och inte några problem alls med handbromsen. Kan bero på att jag aldrig lägger i den nu under vintern.
av jensam
FiddeUBC skrev:Varför drar du handbromsen när det är frysgrader ute då?
Bättre att lägga i växel då o komma ihåg att trycka ner kopplingen innan du startar. På MY09 i vart fall är det så att det går inte ens o starta om du inte håller kopplingen nere först.
På en ny bil ska man väl ändå kunna använda handbromsen utan att den fryser fast i minusgrader??? Om man varje dag, som jag måste göra, parkerar i uppförsbacke räcker det heller inte med att bara lägga i växeln som du föreslår...

Min erfarenhet säger mig också att ju oftare man använder handbromsen desto mer sällan fryser den fast. Så jag säger istället: Använd den så ofta du bara kan så undviker du problemen med att den fryser fast!
Användarvisningsbild
av _lucifer_
Som du föreslår så har jag börjat med att inte dra åt handbromsen då den fastnar nå in i h*vete hårt när den väl gör det... Men i vissa situationer, branta backar, litar man ju inte på att bara lägga i en växel.
Undrar bara om det är nått nyare fenomen då det inte verkar hända så ofta på äldre modeller 04-07.

Inte att förväxlas med omständigheter då det är extremt fuktigt som t.ex. efter biltvätt eller annan hög luftfuktighet och sedan fryser på. Då spelar det inte någon roll vilken bil man har, då lär vad som helst frysa fast.

Detta händer även då det är riktigt kallt och torrt i luften. Tror att det yr in lössnö i bromstrumman och smälter.
Att alltid parkera med växel i var väl bland de första man fick lära sig på körskolan?! :)
Användarvisningsbild
av henka35
Min kompis har en V50 T5 AWD man. -08 där den fryser ibland. Det är knappen på handbromsens handtag som inte släpper upp igen. Varpå den inte frigör spärren.

//Henrik
av Flyfisherman59
Jag använder aldrig handbromsen under vintern (och aldrig spolarvätska heller för den delen). Jag tror inte att det spelar någon roll vilken bil/modell/märke man har för åtdragna handbromsar fastnar. Jag kan tänka mig att ni som bor i södra Sverige har särkilda problem med detta då ni kan ha slask ena dagen också fryser det på till nästa.

Jag förstår också att det kan vara problem om man är tvungen att parkera där det är brant och det känns osäkert med endast ilagd växel.
Men med ilagd växel (gärna backväxel i medlut) och däcken ställda i rätt riktning (mot trottoarkant, snöhög) så är det ju ganska säkert.
Detta är ett problem man får leva med.
av Volvo-FH16
Har haft bilen sedan den var ny och aldrig haft problem med detta. Om man inte använder den så e la det inte konstigt att den fastnar! Drar man den varje gång man stannar så får man aldrig några problem. Bor i Göteborg och här e de +grader ena dan å - den andra. PS: Använder jättemycket spolarvätska! :D

Hejs.
av danneh
Använd handbromsen oftare...
Aldrig haft problem med handbromsen på sådant sätt att den fastnat när den används kontinuerligt. Bara om den stått åtdragen flera dagar i sträck.
Använder bilen varje dag, på helgen ofta lite mindre.
Står varmt hemma med handbromsen åtdragen, ibland ute.
På jobbet åtdragen utomhus.
En arbetskompis gnällde på att bromsen fastnade, han använder sällan handbromsen.

Min erfarenhet av detta säger: Använd handbromsen varje gång du ställer ifrån dig bilen annars korkar den igen om du inte använder den.
Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]

Bromsskivor och belägg till 740

Biltema har för 219kr, 262mm: https://www.bil[…]

Det finns felkoder att läsa ut eftersom motor[…]