Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hilmer
#261076
Vilket intervall på tändstiftsbyte är det på dessa femmor?
Kör med Volvo originalstift på min 855GLT -93 och bytte dessa i går efter att ha kommit underfund med att dom gått rätt långt. Och dom såg fan inte bra ut heller, men bilen har gått bra.
Kanske kört runt 4000mil med dessa nu efter att ha fått för mig att jag bytt vid ett tillfälle som nu visar sig inte har inträffat... :roll: :lol:

Så nu dök då frågan upp ang bytesintervall, hur många mil mellan bytena!?
Ber om ursäkt om frågan redan är besvarad, men jag hittade inget vid min sökning.
Kan ju vara handhavandefel också...
Användarvisningsbild
av MikaelD
#261100
Enligt volvos rekommendation skall det vara 1500 mil har jag för mig. Sedan finns det ju tändstift som inte skall bytas förrän efter 6000 mil, hur bra dessa är mot motor etc. kan jag inte svara på då jag inte använt sådana. Champion EOS2 är av denna typen (om de passar din motortyp). Byter själv alltid efter 1500 mil för att vara på den säkra sidan, dessutom kan man ju genom att titta på tändstiften se motorns kondition (bild finns i Haynes-böckerna längst bak).

Hoppas svaret är bra

MVH
/Mikael
Användarvisningsbild
av Severin
#261212
MikaelD skrev: Sedan finns det ju tändstift som inte skall bytas förrän efter 6000 mil, hur bra dessa är mot motor etc. kan jag inte svara på då jag inte använt sådana.
MVH
/Mikael
Mina byttes nyss efter ha sittit i 6000 mil och jag märker ingen skillnad me dom nya och dom gamla såg rätt fin ut för att ha suttit så länge
Användarvisningsbild
av Hilmer
#261225
Mina originalstift har suttit i runt 4000-4500mil, och av utseendet att döma så borde dom vart bytta mycket tidigare. Men det beror kanske på konditionen på det övriga också!?
Motorn går fint och ingen märkbar skillnad efter stiftbytet.

Bild
Bild
Användarvisningsbild
av sjoling
#262027
Heheh dom där stiften såg inte tipptopp ut : ) Gjorde nog gott för motorn att få nya, lite konstigt och tråkigt att det inte märks någon skillnad när man får in nytt och fräscht. Köper man riktigt fina och dyra stift vill man ju att det ska ge utdelning :P
Användarvisningsbild
av Hilmer
#262292
Nej, dom är inte så snygga!
Men det skumma är ju att jag enligt ovan ska hållit mig inom rätt bytesintervall, men det beror kanske på fabrikatet på stiften att dom ser ut som dom gör, för det är väl inte samma tillverkare på Volvos stift numera!?
Användarvisningsbild
av CarMan
#262303
jag vet inte vilken intervall det är på en 93:a men det är alla gånger inte stiftens fel att som ser ut som dom gör. dom talar bara om för dig att nått annat inte är bra, o bör rättas till
Användarvisningsbild
av Hilmer
#262307
CarMan skrev:jag vet inte vilken intervall det är på en 93:a men det är alla gånger inte stiftens fel att som ser ut som dom gör. dom talar bara om för dig att nått annat inte är bra, o bör rättas till
Så du menar att stiften inte ska ha några synliga defekter alls trots många mil!?
Efter 4500mil så har iaf jag förståelse för om stiften inte ser så fräscha ut längre.
Vi som beställt nya XC60

Mycket nöjd med Platinum Grey. Har en ton av […]

Leasing bildäck

Det låter som någon slags missför[…]

Säger det något särskilt att det k[…]

Hej alla Volvovänner. Jag har en 745 -90 med[…]