Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvo850glt
Tjena! Jag har en volvo 850 GLT av årsmodell 1992 som läcker olja. Det började med att det hade sprutat olja rakt upp mot huven. Jag misstänkte att det var vevhusventilationen som spökade så jag bestämde mig för att göra rent den. Efter rengöring och ihopsättning märktes ingen skillnad. Fick aningar om att jag slarvat med rengöringen och tog isär allt en gång till för att göra rent. Och denna gången ordentligt. Jippi! Nu har den slutat spruta olja! Men varje gång jag öppnar huven för att kolla om det sprutat ut nån olja ligger det som ett tunnt lager olja på kåpan till tändstiften och ventilkåpan. Har funderat på om det är packningen till oljepåfyllningslocket som är dålig så jag köpte ett nytt lock och en ny packning hos volvo. Tycker att det har blivit bättre efter detta men det är fortfarande olja på samma ställe, även under bilen kanske jag ska tillägga. Det är ju inte så skoj att lämna spår efter sej hela tiden och inte veta var ifrån oljan kommer. Snälla hjälp mej att få löst detta mysterium. Fråga gärna om det är något som är oklart för er för jag vill gärna slippa att lämna in f*nskapet till en verkstad som tömmer min plånbok i ett nafs.
Användarvisningsbild
av B4B
Kan det inte vara så att oljan sprutat upp på isoleringsmattan på under sidan av huven så den har sugit åt sig olja. Och oljan visar sig då på ställen där mattan kommer i kontakt med olika delar i motorrummet. Känn efter på isoleringsmattan där du tror att den kommer i kontakt med motorn. Är det mycket olja i mattan kan det även vissa sig ute vid kanterna, vik undan den lite i kanten och titta efter.
av volvo850glt
Jo oljan har sprutat rakt upp på isoleringsmattan. Men ja tvivlar på att de ska ha sprutat så mycket så att det ligger färsk olja på backen varje gång jag förflyttar bilen. (en fläck med en diameter mellan ca 5-10cm) Men det är klart att det kan vara därför det är fuktigt på kåpan. Jag kollar upp det imorgon :)
Användarvisningsbild
av B4B
Kan ju vara så att det ligger kvar olja på plastskyddet under motorn eller någon annan stans i nedre delen av motorrummet. Sedan är det lite beroende på vars olja sprutat ut.
Den sprids rätt mycket av fläkten och fartvind om den t.ex. kommer från oljestickan.
Det kan också vara så att den fortfarande läcker olja från någon packbox.
Du får motortvätta och kolla om det fortfarande läcker någonstans.
av ceoler
Hej 850-ägare som läcker olja. Det kan vara så enkelt att packningen till oljepåfyllningslocket behöver bytas. Kolla om den känns hård. om så är fallet, byt densamma./ Klas
av volvo850glt
Det verkar inte som att den sprutar längre, och det är inte ifrån isoleringen det blir fuktigt. Plastskyddet under motorn sitter inte där så där ligger det ingen olja. Det verkar som om den trycker ur olja någon stans. Men jag förstår inte vart eftersom det liger olja uppe på motorn? Och som de står i mitt första inlägg så har jag redan bytt både oljepåfyllningslocket och packningen.
Användarvisningsbild
av B4B
Oljestickan sitter som den ska? Så den inte tryckts upp!
Antar att du demonterat kåpan över tändstiften. Sitter slangen till oljefällan riktigt?
Bytte du slangarna och klammer i samband rengöringen av vevhusventen och sitter dessa som de ska?
Silen vid anslutningen vid spjällhuset, är den kvar och är det rengjort där?
Hur mycket olja var det kvar enl. oljestickan när den sprutade ut oljan?
av volvo850glt
Oljestickan sitter ordentligt.

Kåpan till tändstiften har jag inte demonterat????

Slangen till oljefällan sitter som den ska. fast jag satte aldrig fast den med slangklämmor med tanke på att det bara ska cirkulera luft i den? Normalt ska det väl inte komma någon olja där utan den ska stanna i fällan och åka tillbaka ner i sumpen?

Vilka slangar syftar du på? alla vakumslangar? om det var dom du tänkte på så såg dom ut att vara i bra skick så jag bytte dom inte. där ifrån kan det väl inte komma olja?

Den där silen vid spjället vet ja inget om? hur kommer jag åt den? ska den göras rent?
Finns det nån bra beskrivning på hur man gör?

Efter att jag gjorde rent vevhusventilationen sisst så har det inte sprutat ut någon olja. Men jag fyllde oljan upp till maxsträcket och nu ca 50 mil senare står den mellan max och min.
Användarvisningsbild
av Claes74
om vevhusventilationen har varit igensatt så kan den ju ha tryckt ut någon packbox någonstans. har du kollat kamaxlarna och vevaxeln?
av volvo850glt
Jag har inte kollat om den har tryckt ut någon packbox. Men tror jag kan utesluta att det skulle vara packboxen till vevaxeln. Det är ju olja uppe på motorn också.
Hur kollar jag packboxarna till kamaxlarna?
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]