PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av deluxe69
Tjena bojs.
Ja har bytt till mig en gammal duett "rod", dvs, duett ram me glasfiberkaross. Det fanns dock inga papper på bilen och den har stått undanställd i en lada i typ 30 år eller nått. så den har nog fallit ur registret me.

Finns där nått ramnummer instämplat på ramen nånstans som man skulle kunna använda för en ursprungs-besiktning? O var sitter de isåfall?
Användarvisningsbild
av Amapola
På de två Duetter jag har haft, satt där ett nummer på främre tvärbalken eller röret. I närheten av örat till kylarens infästning. Skrapa lite försiktigt där runt omkring, så kanske du hittar det. En del påstår att ramarna inte är numrerade, men jag tycker det skulle vara osannolikt.
av Amarace
Och dom 3 duetter jag haft så har det inte suttit något nummer instämplat på ramen någonstans, och det var ju inte heller något krav på det, utan det räckte ju med det somv ar instansat på typskylten.
av deluxe69
Kan inte hitta nått .... :evil: mög!
Mörkt som i röven ute. O ligga o leta me en ficklampa o en sleden morakniv e ju ingen höjdare på en blöt infart... :evil:
En polare på jobbet sa att de satt på balken under kylaren men ja hitta inget där heller.

Om man inte har något ramnummer så e man ganska fucked när det gäller o ursprungs-besiktiga den va? Blir ju lite svårt att bevisa nånting då ju..

Kan man få tebax den i registret på nått annat sätt eller blir det att regga in den om "ombyggtfordon" alá 2009, me avgaskrav och säkerhetsbälten o allt sånt mög?

Hade lite funderingar på o köpa en smälld duett o använda papperna på den.. fast dom växer ju inte på trän dom heller precis.
av Rådlös
Jag har inga erfarenheter av just detta, men i ditt fall skulle jag kontakta Bilregistret: http://bilregistret.se/ Dom har både e-post och direkt frågelåda. Dom måste ju kunna svara på vad som gäller och hur rutinerna är.
Sedan finns det ju någon (privat/frivillig?) organisation som är en sorts besiktningsmellansteg för dom som bygger fordon själva. SFRO: http://www.sfro.com/
av deluxe69
:oops: Hehe jodå...

Eftersom jag aldrig ägt en duett tidigare tittade jag under kylaren efter ett ramnummer och hittade inget.... PGA....

Hela motorpaketet är tillbakaflyttat typ 4dm på min ram visa det sig.. :oops: För bättre viktfördelning kan ja tänka mig. Men inget som ja tänkte på :oops:
Inte så konstigt att ja inte hittade nått. Men ja tittade nu ikväll på den lilla plåten på "röret" längst fram och där stod ett 5 siffrigt nummer :D :D :D kan inte fatta att ja missat det innan... va ju rakt framför näsan :roll:

Sweet! då kanske de går att ursprungsbesiktiga den nu då.. ska ringa vägverket imorrn.
av CheapSheep
Nej, duettramarna har inget chassienummer, utan det finns uteslutande på torpedväggen. Numret som (kanske) finns på balken under kylaren är ett "lagernummer" för antingen själva balken eller hela ramen.
av dick59
Jag köpte stansar och satte in det nr på ramen, som stod på idskylten på torpeden.
Bara bra, tyckte besiktningsmannen. :lol:
Någon som vet vart man får tag i nya idskyltar :?:
Min har snart oxiderat sönder :cry:
Dick.
av LarsBd
Nya skyltar finns ibland på tradera.
Problemet är bara att få skylten stansad med de spegelvända stansarna från skyltens baksida, en felaktigt stansad skylt kan få förödande konsekvenser.
Ett instansat "ramnummer" är inte heller värt någonting om inte det står i papperen att det finns ett hemstansat nummer.

Som titeln lyder, Köpa v60 "VEA" […]

Efter förra veckans 100 mila tur var det dags[…]

Har ett problem med min fjärrlåsning me[…]

Volvo V70 2008 2.0 F

Tja! Har tänkt rycka bakersta ljuddämpar[…]