Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! Som rubriken säger har jag två felkoder som hela tiden kommer tillbaka fast de raderas. CEM 6A02-dörr olåst höger bak och PDM0010-c-lås motor M1. Varför får jag dessa när allt verkar funka? Kan man tro att något håller på att gå sönder? Lite nyfiken bara om någon har en förklaring...
Har du kollat att höger bakdörr verkligen låser varje gång? Jag hade ett likartat fel på vänster bakdörr. Även om saker och ting verkade fungera för det mesta så visade det sig att den dörren inte alltid var låst när den borde vara det. I mitt fall hjälpte det att byta låsenheten i den dörr som trilskades.

Innan jag bytte låsenheten hade jag även problem med den knapp i panelen på förardörren med vars hjälp man skall kunna låsa och låsa upp bilen inifrån. Det gick att låsa men inte alltid att låsa upp. Även det felet försvann sedan jag bytt låsenheten i bakdörren.
självklar har du ett fel. jag har inte dessa koder i huvet, men det kan vara så att dörren låsersig som den ska, men bilen vet inte det, för den mikrobrytaren är paj. eller så låser inte bilen med blockerat låsläge. (bara för att du upplever att allt funkar så behöver det inte göra det)
CarMan skrev:självklar har du ett fel. jag har inte dessa koder i huvet, men det kan vara så att dörren låsersig som den ska, men bilen vet inte det, för den mikrobrytaren är paj.
Ja, precis som CarMan skriver kan det också vara så att dörren låser utan problem men misslyckas med att rapportera detta till bilens diagnossystem. I mitt fall var det även problem med själva låsningen (låste oftast men inte alltid) men jag har sett flera rapporter där låset fungerat felfritt så när som på att det misslyckades med att tala om det för diagnossystemet. Vilket felet än är beror det oftast på en strejkande mikrobrytare någonstans inne i låsenheten. Detta är ett mycket vanligt fel.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw