Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jontewe
Hej, har ett knasigt problem, jag har en v70-02 som har gått ca 18000mil, servad på bra verkstad och alltid fungerat som den ska. Tills idag!
Hoppar ner i bilen för att åka och handla, då startar inte bilen...nästan i alla fall. Den startar som den ska och jag ställer mig och ska skrapa rutorna, då dör bilen.
Efter att ha skrapat klart så ska jag starta igen, då startar den till efter ett tag, ca 8-10 varv för att omedelbart dö när jag trampar lite på gasen. Efter det så har den inte gått att starta, mitt batteri tog självklart slut och efter att ha fått starthjälp så hoppar startmotorn runt som den ska men den tänder inte.

Har hällt i k-sprit i tanken då jag bara har ca 10-15 liter bensin kvar men och lät bilen stå i en timme, ny starthjälp och den vägrar tända....

Hjälp! Vad ska jag göra? Ska köra min familj till flygplatsen på måndag morgon så jag har ingen möjlighet att få bilen till verkstad förens på måndag em.

Mvh

Jonte
av jontewe
Har inatt laddat batteriet och ett extra som jag hade. Båda batterierna är från 07. Gick ner till bilen och provade med mitt extra batteri, den startar fortfarande inte! Har nu monterat tillbaka mitt orginalbatteri och provat igen, fortfarande så går startmotorn runt på hög hastighet, men den startar inte???? Kan det vara en ispropp längs bränsleledningen?
Det har inte varit så kallt men för säkerhets skull ska jag prova att ställa bilen hos en kompis garage.... Kan funka??

Några andra förslag på vad jag kan felsöka??

Tacksam för svar!

Jonas
Användarvisningsbild
av CarMan
kan var så att du har plastbitar i vänster tankhalva (förutsatt att du bara har problem när det är under 20 liter i bilen)
av jontewe
Plastbitar ???
Var skulle dom komma ifrån??
Och om så, hur blir jag av med dom??

"ratten" skrev att jag skulle prova med en annan nyckel, det har jag gjort, ingen skillnad!

Mvh

Jonas
Användarvisningsbild
av CarMan
efterom bilen starta o gick längre än 3 sek, så kan det inte vara fel på imobelizern alltså inte nyckel fel.

plastbitarna komer från produktion & åtgärden är att sa upp sugledningen o monter an speciell sil, så bitana inte kan fasna i munstycket
Användarvisningsbild
av munin
Hade liknande symptom i sommras, ioförsig tändes min lampa för lite bränsle precis när jag parkerade bilen men dagen efter när jag skulle tanka så vägrade bilen att starta tände till och gick några varv för att sedan stanna. En reservdunk med soppa löste problemet.
Nu verkar du ioförsig ha soppa 10-15 liter men kanske värt att hälla i en dunk och testa....
av jontewe
Halloj,
Vet fortfarande inte vad problemet var, men nu startade bilen!

Jag lät den stå i ett varmt garage i några timmar, hällde i 10 liter soppa, laddade batteriet igen.

Sen tog jag hjälp av en kompis bil, kopplade startkablar och lät startmotorn jobba lite.... Efter ca 30 sekunder av konstant tuggande så började det hoppa till som att den försökte tända, efter ytterligare ca 30 sekunder hoppade bilen igång!

Mina teorier är:
1. någonstans från tank till motor har det blivit en ispropp eller så, kanske på grund av att det var lite bensin kvar. (efter att ha tankat fullt räknade jag snabbt ut att det borde ha varit ca 12 liter kvar före jag hällde i dunkarna)

2. Kanske var det plastdetaljer kvar i tanken som proppade igen nått...som lossnade när jag hällde på bensin??

3. Bilen har fått en allvarlig rubbning och jävlas för att min fru satte på en rattmuff....

Mvh
Jonas
av Hans995
jontewe skrev:Halloj,

3. Bilen har fått en allvarlig rubbning och jävlas för att min fru satte på en rattmuff....

Mvh
Jonas

Där har du det!!!! :lol:

Idag har jag köpt nya batterier till nycklarn[…]

Hur många mil. Har den fräscht brä[…]

12v-uttag dött v60

Hej, är det någon som har en bä[…]

Spolning av automatlåda

Aja men den kan väl lika gärna rasa […]