PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ståhl
Har en liten fråga ang. rutlisten till framrutan på 142-69.

Ska den tätas med "volvokladd"/"butyl" eller tätar den sig själv?
Dvs, jag har inte en limmad ruta, utan en gummilist runt hela rutan som håller i själva rutan.

Är bråttom med svar, så vore tacksam om någon svarade fort! :wink:
Användarvisningsbild
av Nexus
Min erfarenhet sträcker sig till Toyota hi-lux/hiace som hade bak/ framruta fastsatt med gummilist. Och när jag bytte på de så hade man inget butyl utan det blev tätt ändå av den tjocka gummilisten.
av LarsBd
Det som rekomenderas i Volvos verkstadslitteratur är kitt och det är antagligen samma som "glasmästarkladd".
Användarvisningsbild
av Ståhl
LarsBd skrev:Det som rekomenderas i Volvos verkstadslitteratur är kitt och det är antagligen samma som "glasmästarkladd".
tack det var det svaret jag ville ha :-)-) :D
av Amarace
Finns utmärkta medel för att täta med, alla butylbaserade, undvik silikonbaserade.

Gå till nån verkstad som pysslar med husvagnar/husbilar så ka du köpa bra tätningsmedel, alternativt hos en glasmästare. o se till att spetsen är platt, inte rund som dom brukar vara. Är väldigt smidig när man ska in under listen och täta.

Sen omd et behövs eller inte, om du har en ny list kan det gå, men oftast brukar det läcka nåsonstans, så det är lika bra att använda det på en gång, allrahelst om du ska använda en begagnad gummilist.
Användarvisningsbild
av Ståhl
Amarace skrev:Finns utmärkta medel för att täta med, alla butylbaserade, undvik silikonbaserade.

Gå till nån verkstad som pysslar med husvagnar/husbilar så ka du köpa bra tätningsmedel, alternativt hos en glasmästare. o se till att spetsen är platt, inte rund som dom brukar vara. Är väldigt smidig när man ska in under listen och täta.

Sen omd et behövs eller inte, om du har en ny list kan det gå, men oftast brukar det läcka nåsonstans, så det är lika bra att använda det på en gång, allrahelst om du ska använda en begagnad gummilist.
Tack Amarace! :D

Använder begagnad gummilist, och har redan testat om det läcker eller inte och det gör det, dock har ja inte tätat än.

Dock har jag ett till problem, I dom övre hörnen på gummilisten lyckas jag inte få dit det ordentligt.
Lister har lixom fastnat en bit ut i hörnen, någon som har något bra tips på vad jag kan göra åt det?

Inte en chans. Ända gången det är […]

OM RYSSEN KOMMER

Och det spekuleras i om en av Sverige donerad S[…]

Idag har vi loggat OBD-data under körning p&a[…]

Hej! Har en v50 2005 bensin 5-cylindrig motorkod:[…]