Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

hej alla glad proffsammatörer!
Är det någon där ute i vårat avlånga land som har vågat sig på att testa biltemas kamrem ? eller går den av efter 2 mil?

Och sen till fråga nummer 2, jag har ingen bensinpump sittandes vid soppafiltret under förarstolen, ska det inte vara någon där på min bil eller är det något som någon tidigare ägare plockat bort ?

gonatt och sov gått !! 8) Tack på förhand !
Fluffen skrev:Good Year gör biltemas kamremmar så de är nog ingen fara. :-)-)
Har du ingen pump där så har det aldrig suttit någon där. :lol:
okej man kanske får chansa på kamrem då :) Testar i gammelbilen först ;) -86 Förgasare :-DD
Sen får det bli finbilen då om det funkar :D :mrgreen:

Skönt att det inte ska sitta någon där, trodde nästan jag tappat något vissentligt när j bytte soppafiltret :-)-)
Ang. kamrem: Din "nya" -92:a har en motor som heter B230F. Denna motor lägger av om kamremmen går av...sen får man vrida remhjulen rätt, montera en ny rem och köra vidare...
Din "gamla" -86:a "förgasar-tjosan" är jag ganska säker på att den inte klarar ett kamremsbrott, utan en större mekanisk motorrenovering.
Så...jag skulle börja med att "testa" med b-tema-remmen på den "nya"...

Din bil har ett bränslesystem som heter Regina. Detta system har "bara" en bensinpump, placerad i bensintanken!
Jocke S. skrev:Ang. kamrem: Din "nya" -92:a har en motor som heter B230F. Denna motor lägger av om kamremmen går av...sen får man vrida remhjulen rätt, montera en ny rem och köra vidare...
Din "gamla" -86:a "förgasar-tjosan" är jag ganska säker på att den inte klarar ett kamremsbrott, utan en större mekanisk motorrenovering.

Din bil har ett bränslesystem som heter Regina. Detta system har "bara" en bensinpump, placerad i bensintanken!
Hur menar du med "gamla" -86:a "förgasar-tjosan"?

Det är väl bara k-motorn ( förgasartjosan? ) som inte klarar kamremsbrott, övriga b-motorer (19-230) klarar ett kamremsbrott utan problem. Undantaget 16V motorer.

Jag har monterat biltemas remmar sedan -90 utan någon reklamation.
anp skrev:
Jocke S. skrev:Ang. kamrem: Din "nya" -92:a har en motor som heter B230F. Denna motor lägger av om kamremmen går av...sen får man vrida remhjulen rätt, montera en ny rem och köra vidare...

Hur menar du med "gamla" -86:a "förgasar-tjosan"?

Det är väl bara k-motorn ( förgasartjosan? ) som inte klarar kamremsbrott, övriga b-motorer (19-230) klarar ett kamremsbrott utan problem. Undantaget 16V motorer.

Jag har monterat biltemas remmar sedan -90 utan någon reklamation.
Det var k-motorn jag tänkte på... Naturligtvis har vi ju a-motorn (som även den har förgasare).

Lås bilen med nyckeln då åsidos&[…]

Törs jag gissa att den hamnar i ett prisl&aum[…]

Backljus

https://www.youtube.com/watch?v=I21hGe0BLoM samt […]

Felkod ecm-2520

ja, om det är skit i tanken. Filtret ä[…]