Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tobiass
Info om bilen.
V40 1.8i (GDI) -99
30.000 mil rullade

Då drar vi det från början till slut
Några dagar efter ett kamremsbyte m.m. så började det tjuta som fan i motorn precis när man startade bilen och starter vid rödljus m.m. Jag gick tillbaks till verkstan som fixade detta genast genom att smörja och spänna åt remmen lite. Ca 2 dagar senare när jag skulle starta bilen efter jobbet så hackade startmotorn några sekunder innan motorn startade (batteriet var dålig laddat då) och startspärr-lampan började lysa, vilket den ALDRIG gjort innan. Motorn var ju fortfarande igång så jag backade ut bilen från parkeringen och tänkte att jag borde väl stänga av och starta om bilen för att se om lampan lyser igen... då kommer vi till det roliga... DEN STARTAR INTE.
När jag vriden om tändningen så står den bara och hackar utan att motorn dras igång. Fick ringa ut en kollega som skulle hjälpa mig att starta bilen med startkablar, vilket gick hur bra som helst. Den hackade lite innan den startade, men den gick igång iallafall. Efter ett kortare samtal med en kompis som har lite mer bilkunskap än mig så körde jag 2mil ungefär för att generatorn skulle ladda batteriet så att den förmodligen skulle starta lättare nästa gång. Parkerade bilen hos min "bil-guru" och tyckte livet var fint, tills jag gick ut och skulle starta bilen... självklart startar den INTE... samma hackande ljud igen, förmodligen lika slött batteri fortfarande. Vi testar att dra igång den med hans startkablar och får igång bilen och kör hem den in i ett uppvärmt garage där batteriet laddas och motorn får värmas lite för att testas nästa dag istället.
Dagen efter med nyladdat batteri och rumstempererad motor står den fortfarande och hackar när man ska starta den. Så vi kom fram till detta vilket nu är klart och utfört:
1. Ny beg. startmotor beställd (bildelsbasen) och installerad (från likadan motor 7800mil) kontakter ej slitna
2. Insug rengjort och packningar bytta (den gick ojämnt pga sotning) kontakter ej slitna
3. Nya tändstift (rätt modell) kontakter till tändspolar ej slitna
4. Kylarvätska påfylld (läckte rätt friskt när slangarna lossades från insuget)
5. Batteriet laddat ordentligt och påfyllt med nytt batterivatten
6. Säkringar kontrollerade och hela (inne i bil och i motorrum)

allt arbete är gjort själv med hjälp av suverän service-handbok för v40, kunniga vänner och ordentliga verktyg.
alla kontakter lossade utan problem när dem drogs isär och sattes ihop utan att behöva ta i.

Efter ett härligt väntande i 2 veckor på beslutstagande, beställande och svettigt monterande skulle dunderburken startas igen. Den här gången drar startmotorn runt motorn efter en del hackande, men den tänder inte så att motorn går igång. Stannade nyckeln vid läge2 och lät pump m.m. komma igång innan jag startade men det hjälpte inget... hack hack hack hack hack...
Efter X antal timmar i olika forum och letande i handböcker/serviceböcker tror jag m.m. att det här kan vara orsaken/orsakerna:
1.Problem med att nyckeln inte avaktiverar startspärren? (lampan till höger på instrumentpanelen lyser INTE!)
Måste jag isåfall koda om nyckeln?
2. Glapp i tändningslåset?

Ge mig gärna feedback på om ni vart med om samma problem själva eller någon du känner.
Isåfall, var lämnades den in och vad kostade det? (jag bor i Gbg och har inget intresse av att bogsera den nåt långt)

tack för din tid
av Bozzle
Hej!
Går bilen bra när du väl får igång den och blir varm? eftersom du gjort kamremsbyte och även fick åka tillbaks för att spänna den, så kanske det är läge att kolla så att kammarna står rätt?
av juste
Att du har laddat batteriet behöver ju inte betyda att det är bra för det. Låna ett annat batteri och testa med. Eller gör en test med en belastningsprovare.
/peterj
av Tobiass
Sista gångerna den gick innan döden inträffade någonstans så gick den precis som innan. Inga problem alls!
Jag bytte kamremmen på Mechanum i Mölndal så det är ju rätt osannolikt att det är nåt fel på monteringen av kamremmen. Men det känns ju som att den åtminstone borde tendera att starta ändå!
Jag skrev fel, sorry... det var generator-remmen som slirade och tjöt. Det var inte kamremmen dem spände och smörjde.

tack för snabbt svar
av Tobiass
Hej Peter!
Batteriet mätte 13.8V innan jag startade den efter allt var monterat och klart, har hört att det tar en del kräm från batteriet att starta motorn men jag trodde inte att 13.8V skulle vara för svagt.

/tobias
av Bozzle
Har du testat generatorn, kollat kolen? om den ej laddar tillräckligt så kommer batteriet att dras ur ganska fort och "viss"elektronik kan börja spöka..
av Tobiass
Med tanke på att bilen inte ens startar med ett full-laddat batteri så känns det inte som att det ska spela så stor roll om generatorn funkar just då. Sen om bilen väl kommer igång och den inte laddar är det en annan femma.
Är jag ute och cyklar eller spelar generatorn verkligen så stor roll vid starten?

tack igen för snabbt svar
av Bozzle
Tobiass skrev:Med tanke på att bilen inte ens startar med ett full-laddat batteri så känns det inte som att det ska spela så stor roll om generatorn funkar just då. Sen om bilen väl kommer igång och den inte laddar är det en annan femma.
Är jag ute och cyklar eller spelar generatorn verkligen så stor roll vid starten?

tack igen för snabbt svar
Nej! my misstake :D
Vet ej vad mojängen heter! men finns nått som heter "kallstarts???" om detta inte lirar som det ska så kan den bli svårstartad..
ps är ej någon bilmek :oops:
Användarvisningsbild
av Tomas88
Låter jobbigt att ha bytt så mycket och att det ändå inte funkar.
Jag hade nog försökt låna en felkodsutläsare eller kört den till verkstan för att kolla om det finns några felkoder lagrade.
Finns säkert många olika saker det kan vara men att börja byta på chans kan bli dyrare än att lämna in den i slutändan.
av Tobiass
Det är ju faktiskt lite det jag har planerat. Om det nu är fel på nyckel-systemet och den måste kodas om så är det lika bäst att lämna den till Bilia direkt, för jag vad förstått så är det bara dem som kan koda om nycklar till Volvo!?!
Jo det är ju rätt segt att behövt lägga ut så mycket tid och pengar på alla nya delar, men det är ändå något jag planerat att göra innan sommaren... segt tajmat att göra det innan jul bara :(

Som det är just nu är det inget jag kan/vill/vågar byta utan att göra en felsökning.
Det hade varit skönt om någon haft samma problem och upptäckt en liten svinbillig grej som var ap-lätt att byta utan att behöva pröjsa runt en tusing för att felsöka skiten.

tack för svar och råd

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]