- tor 25 dec 2008, 18:00
#244594
Info om bilen.
V40 1.8i (GDI) -99
30.000 mil rullade
Då drar vi det från början till slut
Några dagar efter ett kamremsbyte m.m. så började det tjuta som fan i motorn precis när man startade bilen och starter vid rödljus m.m. Jag gick tillbaks till verkstan som fixade detta genast genom att smörja och spänna åt remmen lite. Ca 2 dagar senare när jag skulle starta bilen efter jobbet så hackade startmotorn några sekunder innan motorn startade (batteriet var dålig laddat då) och startspärr-lampan började lysa, vilket den ALDRIG gjort innan. Motorn var ju fortfarande igång så jag backade ut bilen från parkeringen och tänkte att jag borde väl stänga av och starta om bilen för att se om lampan lyser igen... då kommer vi till det roliga... DEN STARTAR INTE.
När jag vriden om tändningen så står den bara och hackar utan att motorn dras igång. Fick ringa ut en kollega som skulle hjälpa mig att starta bilen med startkablar, vilket gick hur bra som helst. Den hackade lite innan den startade, men den gick igång iallafall. Efter ett kortare samtal med en kompis som har lite mer bilkunskap än mig så körde jag 2mil ungefär för att generatorn skulle ladda batteriet så att den förmodligen skulle starta lättare nästa gång. Parkerade bilen hos min "bil-guru" och tyckte livet var fint, tills jag gick ut och skulle starta bilen... självklart startar den INTE... samma hackande ljud igen, förmodligen lika slött batteri fortfarande. Vi testar att dra igång den med hans startkablar och får igång bilen och kör hem den in i ett uppvärmt garage där batteriet laddas och motorn får värmas lite för att testas nästa dag istället.
Dagen efter med nyladdat batteri och rumstempererad motor står den fortfarande och hackar när man ska starta den. Så vi kom fram till detta vilket nu är klart och utfört:
1. Ny beg. startmotor beställd (bildelsbasen) och installerad (från likadan motor 7800mil) kontakter ej slitna
2. Insug rengjort och packningar bytta (den gick ojämnt pga sotning) kontakter ej slitna
3. Nya tändstift (rätt modell) kontakter till tändspolar ej slitna
4. Kylarvätska påfylld (läckte rätt friskt när slangarna lossades från insuget)
5. Batteriet laddat ordentligt och påfyllt med nytt batterivatten
6. Säkringar kontrollerade och hela (inne i bil och i motorrum)
allt arbete är gjort själv med hjälp av suverän service-handbok för v40, kunniga vänner och ordentliga verktyg.
alla kontakter lossade utan problem när dem drogs isär och sattes ihop utan att behöva ta i.
Efter ett härligt väntande i 2 veckor på beslutstagande, beställande och svettigt monterande skulle dunderburken startas igen. Den här gången drar startmotorn runt motorn efter en del hackande, men den tänder inte så att motorn går igång. Stannade nyckeln vid läge2 och lät pump m.m. komma igång innan jag startade men det hjälpte inget... hack hack hack hack hack...
Efter X antal timmar i olika forum och letande i handböcker/serviceböcker tror jag m.m. att det här kan vara orsaken/orsakerna:
1.Problem med att nyckeln inte avaktiverar startspärren? (lampan till höger på instrumentpanelen lyser INTE!)
Måste jag isåfall koda om nyckeln?
2. Glapp i tändningslåset?
Ge mig gärna feedback på om ni vart med om samma problem själva eller någon du känner.
Isåfall, var lämnades den in och vad kostade det? (jag bor i Gbg och har inget intresse av att bogsera den nåt långt)
tack för din tid
V40 1.8i (GDI) -99
30.000 mil rullade
Då drar vi det från början till slut
Några dagar efter ett kamremsbyte m.m. så började det tjuta som fan i motorn precis när man startade bilen och starter vid rödljus m.m. Jag gick tillbaks till verkstan som fixade detta genast genom att smörja och spänna åt remmen lite. Ca 2 dagar senare när jag skulle starta bilen efter jobbet så hackade startmotorn några sekunder innan motorn startade (batteriet var dålig laddat då) och startspärr-lampan började lysa, vilket den ALDRIG gjort innan. Motorn var ju fortfarande igång så jag backade ut bilen från parkeringen och tänkte att jag borde väl stänga av och starta om bilen för att se om lampan lyser igen... då kommer vi till det roliga... DEN STARTAR INTE.
När jag vriden om tändningen så står den bara och hackar utan att motorn dras igång. Fick ringa ut en kollega som skulle hjälpa mig att starta bilen med startkablar, vilket gick hur bra som helst. Den hackade lite innan den startade, men den gick igång iallafall. Efter ett kortare samtal med en kompis som har lite mer bilkunskap än mig så körde jag 2mil ungefär för att generatorn skulle ladda batteriet så att den förmodligen skulle starta lättare nästa gång. Parkerade bilen hos min "bil-guru" och tyckte livet var fint, tills jag gick ut och skulle starta bilen... självklart startar den INTE... samma hackande ljud igen, förmodligen lika slött batteri fortfarande. Vi testar att dra igång den med hans startkablar och får igång bilen och kör hem den in i ett uppvärmt garage där batteriet laddas och motorn får värmas lite för att testas nästa dag istället.
Dagen efter med nyladdat batteri och rumstempererad motor står den fortfarande och hackar när man ska starta den. Så vi kom fram till detta vilket nu är klart och utfört:
1. Ny beg. startmotor beställd (bildelsbasen) och installerad (från likadan motor 7800mil) kontakter ej slitna
2. Insug rengjort och packningar bytta (den gick ojämnt pga sotning) kontakter ej slitna
3. Nya tändstift (rätt modell) kontakter till tändspolar ej slitna
4. Kylarvätska påfylld (läckte rätt friskt när slangarna lossades från insuget)
5. Batteriet laddat ordentligt och påfyllt med nytt batterivatten
6. Säkringar kontrollerade och hela (inne i bil och i motorrum)
allt arbete är gjort själv med hjälp av suverän service-handbok för v40, kunniga vänner och ordentliga verktyg.
alla kontakter lossade utan problem när dem drogs isär och sattes ihop utan att behöva ta i.
Efter ett härligt väntande i 2 veckor på beslutstagande, beställande och svettigt monterande skulle dunderburken startas igen. Den här gången drar startmotorn runt motorn efter en del hackande, men den tänder inte så att motorn går igång. Stannade nyckeln vid läge2 och lät pump m.m. komma igång innan jag startade men det hjälpte inget... hack hack hack hack hack...
Efter X antal timmar i olika forum och letande i handböcker/serviceböcker tror jag m.m. att det här kan vara orsaken/orsakerna:
1.Problem med att nyckeln inte avaktiverar startspärren? (lampan till höger på instrumentpanelen lyser INTE!)
Måste jag isåfall koda om nyckeln?
2. Glapp i tändningslåset?
Ge mig gärna feedback på om ni vart med om samma problem själva eller någon du känner.
Isåfall, var lämnades den in och vad kostade det? (jag bor i Gbg och har inget intresse av att bogsera den nåt långt)
tack för din tid