Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bjohansson
Hejsan. (v70,2000(nya),automat,14000mil)
Har ett stort konstigt problem. Det hela började i måndags när jag var inne i stan, texten "låg spännigsnivå" började lysa.
Texten visade sig även när jag körde. Bestämmde mig för att köra hem fort för att inte bli stående i stan (3 mil). Och när jag låg i ca 90 km timmen konstant så slocknade texten. Stod sedan på tommgång hemma på parkeringen en stund och då dyker texten upp igen. Och dagen efter var den helt död, inga tendenser till att starta.

Drog då slutsattsen att batteriet var dåligt och inte ville ta emot laddning fast om man varva tillräckligt mycket så tog den emot lite troligen. Åkte då in och köpte ett nytt batteri och satte i. Bilen fungerade då perfekt i två dagar a 15 mil. Men idag så plötsligt när jag ligger på motorvägen så dyker texten "el system, service erfodras" och lampan med batteriet är tänd. Några minuter efter så slocknar den och texten "låg spänningsnivå" dyker upp i stället. Kör 1 mil och sen börjar bilen dö, alla varnings lampo börjar lysa och allt dör.
Provar att starta bilen 20 minuter efter det och då startar den hur lätt som helst men efter ca 30 sek så dör den igen med alla varningslampor tända. Och det prova jag 3 gånger med samma resultat.

Jag ska självklar lämna in bilen men inte förr en på måndag om jag har tur och får en tid. Tänkte endå höra om någon kunnig har några idér vad det kan vara.

*kan det vara generatorn ? (borde ju inte fungera perfekt i två dagar i så fall)
*kan det vara glapp i el-systemet ?

Tacksam för all hjälp... ?:-/
av bjohansson
olson skrev:Strömmen i batteriet räckte i 2 dagar. Generatorn laddar dåligt helt enkelt.
Då byter man bara generatorn , eller byter man kolen ?
Någon som vet vad det kan kosta ?

Före 2021 när det nya infotainmentsystem[…]

"Limp home mode" ?

/quote] ADM finns, det fylldes på för c[…]

Hej! Har en Volvo V60 -15 som har gått 18 […]

Volvo xc60 2012-

Hej Detta är min första gång h&aum[…]