Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Mikael-155
Hej alla, hörde någonstans att det faktiskt inte finns något krav på att en bil har en vägmätare, utan att kravet bara gäller att kunna mäta hastigheten. Vet någon om detta stämmer?
Kan man helt enkelt tejpa för vägmätaren, om bilprovningen inte har med den att göra?
Det kan ju finnas skäl att inte vilja redovisa antal körda mil...räknaren kan ju rulla som vanligt bakom tejpen tills det blir dags att sälja bilen.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Tråden flyttad till allmän eftersom frågan inte är modellspecifik.
av LarsBd
Mikael-155 skrev:Det kan ju finnas skäl att inte vilja redovisa antal körda mil.
Vilka skäl finns att dölja mätarställningen hos sbp?
Användarvisningsbild
av greeeken
LarsBd skrev:
Mikael-155 skrev:Det kan ju finnas skäl att inte vilja redovisa antal körda mil.
Vilka skäl finns att dölja mätarställningen hos sbp?

Dom kan då inte se mätarställnigne o skriva in det.
Sen är det bra mkt lättare att vrida tebax mätaren.
Bara ett exempel
av CoqRouge
En någorlunda seriös köpare kollar upp mätarställningen hos bilproningen.
Blir nog ingen affär om inte den står redovisad där.
av Mikael-155
Ja det är ju som det sägs här, tveksamt att köpa en bil utan spårbar mätarställning. Men det var inte riktigt det frågan gällde. Den gällde om det finns ett krav på en vägmätare eller inte, de moraliska bitarna kan tas separat tycker jag.
För övrigt noteras ju enligt protokollet avläst värde, och det behöver ju inte ha något med den faktiska körsträckan att göra.
av CoqRouge
Du behöver inte ha vägmätare. Vet inte hur Bilrprovningen reagerar om du tejpat för den.
Användarvisningsbild
av Ticken
Om jag inte är helt ute och cyklar så är väl det enda man MÅSTE ha är HASTIGHETSMÄTARE?

/Turbo+
av *pettson*
Turbo+ skrev:Om jag inte är helt ute och cyklar så är väl det enda man MÅSTE ha är HASTIGHETSMÄTARE?

/Turbo+
Jadå för vägverkets regler, det räcker med en hastighetsmätare till cykel om den bara visar korrekt.
För att få försäkra din bil däremot är ju mätarställningen intressant, samt hur många mil du kör om året. Fungerar inte det så lär du inte vara välkommen i nåt försäkringsbolag. Dom enda som är undantagna detta mej veterligen är entusiastbilar, å andra sidan har du en sån får du inte bruka den som *bruksfordon* inte heller ha den till jobbet som vanligt osv.
Användarvisningsbild
av Brainy
När jag var in och besiktade sambons bmw en gång i tiden så förstod inte besiktningsmannen hur man slog på instrumentbelysningen. Han klarade då inte av att läsa de digitala siffrorna för hur långt bilen har gått.
Istället för att fråga mig så knappade han in att det inte gick att läsa av hur långt bilen gått.
På protokollet stod det sedan att mätarställningen inte gått att läsa av, men det var ingen anmärkning så det tolkar jag som att du inte behöver ha någon sådan.

/Anders

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]